Industri

Industrielle maskiner og motorer utsette ofte for store og langvarige belastninger. Det er nettopp innen dette segmentet QMI produktene har sin opprinnelse. Foruten en langvarig og god beskyttelse, vil den økonomiske gevinsten være betydelig ved bruk av QMI produkter. Ved å redusere drivstofforbruket med 2 – 5% og oljeforbruket med 20 – 50%, blir dette et ganske enkelt regnestykke. Prøv du også!

Loading
                    Søk etter referanser, motortyper, problemløsninger, produkter eller forhandlere

per snopestad <post@norskboligventilasjon.no>
1. july 2017
til thorjoh

Hei- har brukt Qmi på mine motorer i årevis, er utrolig imponert over dette stoffet!

Ett eksempel: AC. Aggregat på campingvognen min bruker 1050 watt på laveste styrke,da vi skulle på tur nedover i Europa visste jeg hvor varmt det pleide bli i vognen..
Tenkte som så: hvis jeg monterer det lille Honda aggregatet mitt på draget til vogna- legger en kabel under den,som jeg så kopler inn i strøminntaket så kan jo AC stå på mens jeg kjører!
Som sagt så gjort- problemet var bare at det leverte 950 watt.. derfor stoppet det hver gang kjølepumpa på ACn startet...hva skulle jeg gjøre? Aggregatet var nytt ( dyrt) og jeg ville ikke ha ett stort beist foran på draget heller( ville nødig bruke mer av feriebudsjettet på dette).
Kom til å tenke på Qmi flaska i garasjen- byttet olje og tilførte Qmi... lot det gå en times tid..koplet på ACn på vogna,aggregatet stønnet..men stoppet ikke!! Har siden brukt denne løsningen i flere somrer! 100 watt mer effekt- dette produktet holder hva det lover!

Hilsen imponert kunde !
Per Snopestad. Mysen

Mvh Norsk Boligventilasjon v/Per Snopestad





Oljekamin og bruk av QMI Dieselforbedrer.


Tidligere år brukte vi fra 1200L til 1800L på en sesong. Alt etter hva hvilke temperaturer og stormer vinteren hadde å by på. 6.november 2014 ble oljekamina fyrt opp.
11.mars 2015 ble tanken fylt på nytt. 412L + 1L QMI Dieselforbedrer.Altså 413Liter på 125 dager. Noe over 4 mnd. Regner en da på en snill måte så har oljekaminen brukt det halve av det den brukte før uten QMI Dieselforbedrer.

Det er samme oljekamina som har vert brukt hele tiden. Oljekamina er over 40 år gammel.
 In til vinteren 2013-2014 måtte kamina renses og byttes veiker rundt juletider. Dette til tross for nye veiker ved oppstart. Dette er mulig noe med ekstrem vær som vi har på Stadlandet. Mye vid/stormer. Denne vinteren har dette ikke vert nødvendig. Dette til tross for at også denne vinteren har vi hatt mange stormer. Etter min vurdering har dette fullt og helt med tilsetningen av QMI Dieselforbedrer å gjøre.
Mvh Leidulf Hamnøy





Til QMI SCANDINAVIA    15.MARS 2014

Som avtalt sender jeg noen ord om QMI produktet vi bruker. De siste 3 år har vi brukt QMI 220 Vannfast fett m/PTFE på våre 9 tråkkemaskiner. Etter vi begynte å bruke dette QMI fettet så har vi aldri hatt defekte hjullager eller spindel. Tidligere i løpet av 3 år så røk det gj. snitt ca. 20 hjullagre.

Har også brukt QMI Motorbehandling på noen arbeidsbiler. Vi merker at motoren støyer mindre og har mye mer ytelse (krefter)
Mvh 
SKISTAR NORGE A/S, AVD Hemsedal
Rune Magnetun, Ansvarlig for verksted
Mobil: 97510740


Hei Thor
Jeg har en gammel ingersoll-rand modell 220 kompressor som en gang i tiden har stått på ett verksted i Narvik, den ble byttet ut fordi den var veldig gammel og bråkte noe vannvittig. Etter full overgang av hele kompressoren, alt fra tank til stempelringer og div pakninger, så ladet den godt, men bråkte fremdeles mye og ble ganske fort varm. Etter QMI Kompressor tilsettning i samme oljen som før, ble lyden drastisk forandret. Den ble mye stillere og slettest ikke så fort varm, helt utrolig hva en liten skvett av det middelet kunne gjøre. Jeg slipper i hvertfall å tenke på å skaffe meg ny kompressor, da jeg tipper at denne varer mange år til.
Hilsen Lars Erik Fagerli
tlf 90800066

QMI Motorbehandling med PTFE

Jeg begynte å behandle min Mercedes Actros 1844 2005 modell med QMI på slutten av 2008. Jeg synes av virkningen av QMI behandlingen begynte å gi utslag etter ca 40.000 kjørte kilometer.

Dieselforbruket sank i fra 4,57 liter pr mil i 2008 og ned til 4,18 liter pr mil i 2009. Dvs nesten 10%. Da jeg kjører ca 120.000 km i året blir besparelsen på 4.680 ltr. ganger 7.78 kr pr liter som jeg har betalt i 2009. Dvs kr 36.410 eller ca 3.000 kr pr mnd. Og da prisen på QMI Motorbehandling og helsyntetisk olje ikke er stor blir dette ren netto.

Jeg kjører ca 80.000 - 90.000 km på oljeskiftet, men etterfyller en liter QMI Motorbehandling etter ca 45.000 km. Ellers etterfyller jeg ikke noe annen motorolje. Motoren får også en roligere og renere gange som tydelig kan høres.

Jeg kjører nesten daglig opp Lierbakken på vei til Oslo og har merket at bilen også trekker bedre. Tidligere holdt jeg en hastighet på ca 60 km/t med fullt lass i dag ligger jeg i ca 65 km/t. Jeg ligger også i halvt gir høyre nå enn tidligere og med lavere turtall.

Jeg kan trygt anbefale alle å kjøre med QMI Motorbehandling i sine biler, jeg kommer i hvertfall ikke til å kjøre uten.

Med vennlig hilsen
Peter Stenberg
DRAMMEN BILTRANSPORT NUF
QMI-behandling av traktor type Ford 7610-TURBO-1987 års modell, behandling av motor/gir/kardang.
Før behandling -
1) Mye vibrasjoner i tre turtalsområder.
2) Mye "ånding" fra oljeavlufting ved driftsvarm motor.
3) "Hyling" fra drivverk ved kjøring i fart på veg.
4) Under pløying med tre-skjærs 14" plog mye svart røk fra eksosrør. Traktoren dro da på 2000 R.P.M på 7-ende gir.
Etter behandling-
1) Noe vibrasjon ved ca.1400 R.P.M, resten av vibrasjonene var borte.
2) Nesten ingen ånding ved driftsvarm motor.
3) "Hyling"- i drivverk sterkt redusert.
4) Traktoren dro etter behandlingen tre-skjærs 16" plog på 9-ende gir ved 2250 R.P.M, d.v.s. to gir opp, 2" bredere
plog på hvert skjær, og samtidig en økning i turtallet på 250 R.P.M.
Da denne farten blir for stor for pløying, ble 7-ende gir benyttet. Det var da mye mindre svart røk fra eksosrør, mye
klarere "plystre"-lyd fra turbo ved belastning av motoren enn tidligere, samtidig som motoren har en jevnere og lunere gange.

Traktoren starter lettere, trekkevne er klart bedre og dieselforbruk har blitt redusert, uten at dette har blitt peilet eksakt.
Jens-Erik Berg
Rapport av bruk av Q.M.I på motor og girkasse på min Volvo F-12 6x4 1994 mod.

Eg vart overtala av Idar Gangstad til å prøve stoffet på min bil. Fylte på motoren når den hadde gått 95.000 km .
Allerede etter den første Osloturen byrja den å drage betre. Det virka som bil går eit halvtgir bedre .
Dieselforbruket er veldig vanskeleg å måle då eg har mykje forskjellige lass, men på målinger på ca 3000 1 før og etter har
forbruket gått ned med 2 dl.
Eg driv mykje med spesialtransport så eg har ofte tot. vekt på 65 tonn/ då har eg litt problem med at girkassa blir varm.
I tunellane mellom Ålesund og Valderøy er der mykje stigning, girkassetem. 125 g, etter eg fylte på "stoff" var tempen. 98g

P.S. 63 tonn tot. begge turane.
Helsing:
BJØRN HJELSETH TRANSPORT
QMI-MOTORBEHANDLING AV SCANDIA-VABIS T112 1983 MODELL.
Motor type TI 12 - 6 sylindret 310HK Turbo Diesel.

Før behandlingen brukte motoren ca. 3 liter motorolje daglig.
Bilen går i anleggsvirksomhet, kjøring av grus og pukk under mange varierende forhold
Ved driftsvarm motor så ble det observert "ånding" fra motorolje utlufting og en del røk
i eksosen.
BEHANDLING:
Motorolje ble byttet, likeså oljefilter. (20% QMI tilsatt motoroljen.) Bilen ble lastet opp
med 20 tonn og kjørt utpå jobb. Etter den første dagen så var olje forbruket ca. 2 liter.
Det ble kjørt ytterligere 2 dager og oljen peilet. Da var nivået det samme som etter første
dag. Altså hadde olje forbruket stagnert. Det er også mye mimre "ånding" og vesentlig mindre
røk fra eksos. Det merkes også tydelig bedre trekkevne på motoren.
Diesel forbruket er redusert med ca. 15 - 20 liter daglig. Med dagens priser på diesel og
motorolje så var QMI-behandlingen en lønnsom investering for de neste 80.000 km, som
er behandlingens varighets garanti.
Med hilsen
Arne M. Myrer
QMI Motorbehandling reddet motor for skjæring.

For en god stund tilbake behandlet jeg min lastebil, (en 450 hk Mercedes) med
QMI Motorbehandling, med meget gode resultater, men i forrige uke fikk jeg
virkelig testet effekten. Temperaturmåleren har en tid vert litt ustabil, og under
kjøring med et kultlass fra Ålesund til Ellingsøy midt inne i den meget bratte tunnelen
(12 7. stigning) røyk det en kjølevannsslange, og selvfølgelig virket ikke temperaturmåleren
akkurat da. Sjåføren som kjørte for meg viste ikke at temperaturmåleren fusket, og han merket
heller ikke att noe var galt før han var komet helt opp fra tunnelen, og såg att bilen røyk
svart som bare det.

Han fikk stoppet bilen og sjekket hva som var galt, og da viste det seg att den var helt tom
for kjølevann. Vi fikk skiftet slangen og fylt på nytt kjølevann (24 1) startet opp og bilen gjekk
like fint som før. Et under att den ikke reiv seg skikkelig.
Hilsen
Gangstad Bil og Maskin
QMI Skandinavia.

Jeg har nå en tid brukt QMI produkter på min gamle slitte Range Rover 4WD.
n har en V8 motor på 3,5L, som før motor behandling brukte 4-5liter olje mellom
oljeskiftene, og hadde svært lavt oljetrykk.
Etter motor behandling med QMI har oljetrykket steget med 1 kg på tomgang,
og oljeforbruket har gått ned til ca 0,5 liter.
Bensinforbruket har også gått betraktelig ned, og motoren går nå så fint som han
aldri før har gjort.

Etter dette gode resultatet med min RR, behandlet jeg min lastebil, en Mercedes 2238,
med en V8 motor på 400hk, og hydraulikken på min gravemaskin, en Sumitomo
LS 2800FJ.
Resultatet på lastebilen var stillere og mjukare gange på motoren, bedre trekkraft,
lettere kaldstart, mindre forbruk, høgere oljetrykk, og den harde gangen med det
samme man starter, (før oljetrykket har fått tatt seg opp) som er vanlig på store
dieselmotorer, forsvant helt.
På gravemaskina merket jeg behandlingen av hydraulikken på den måten at
hydraulikkoljetemperaturen ble lavere, og siging på sylindrene ble omtrent helt
borte, selv med full skuffe helt utstrekket.

Med hilsen
Idar Gangstad
VEDR. QMI - MOTORBEHANDLING.

Det bekreftes at vi har brukt QMI- motorbehandling på vår Scania 111 lastebil, og på Citroen varebil, cx turbo II.
Det er for tidlig å si noe om effekten vedr. olje- og dieselforbruk, men motor synes å ha fått en merkbar, nesten
forbløffende effektøking på begge biler.

På vår Scania 111 vil vi også utvide behandlingen til også å gjelde gear og drivverk.

THOR H. JACOBSEN Entreprenørforretning 
MINE ERFARINGER ETTER QMI MOTORBEHANDLINGER.

For en måned siden fulgte jeg dine råd for innvendig behandling av motoren på Volvo lastebil modell FL 10 1986 modell,
gått 500 000 kilometer. Jeg brukte 5 liter QMI motorbehandling.
Med de resultatene som ble oppnådd på kort tid, opplyses at motoren har fått en stillere og jevnere gange med betydelig renere eksosutslipp.
Dessuten har motortrekkraften vist en kraftig øking.
Det bevises best ved daglig bruk. Ved kjøring med fullt lass grus (6 tonn) på vei med en jevn stigning måtte jeg tidligere ned i 3.gir. Etter
QMI - behandlingene, med samme last og forhold, går det nå unna på ett høyere gir. Resultatene er så utrolige at jeg nå bestiller 5 liter
QMI Girbehandling for både gir (3 liter) og kardang (2 liter), og venter ytterligere forbedringer i hele drivverket. Samtidig bestilles 1 liter
'QMI Drivstoffbrbedrer' for å øke dieseloljens Cetan-talet, smøring av innsprøytingssystemet og kondensfjerning i drivstofftanken.
Hydraulikkbehandlinger av lastebilen kommer i neste omgang.

Deretter står mine gravemaskiner, traktorer, løype-preparerings-maskiner og personbilen for tur.
Etter mine gode erfaringer anbefaler jeg nå mine venner og forbindelser å gå inn for samme behandlinger.
Jeg forstår at QMI- BEHANDLINGENE er garantert å holde i minst 80 000 kilometer eller 2000 driftstimer før neste behandling og er
ikke i tvil om at QMI produktene med Teflon PTFE vil gi store innsparinger med reduserte motorslitasjer og langt behageligere kjøring.
Med hilsen
TRYGVE RUD
Spikkestad. 30.mai 1997
HAVARI PÅ OLJEPUMPE

Vil herved redegjøre for en interessant "test" gjort av undertegnede. Som du jo vet, har vårt firma QMI behandlet en VW Passat,
Scania lastebil 142 (88.mod), Volvo F12 lastebil (94 mod.), Ahlmann hjullaster, Isuzu minigravemaskin og en Volvo 4300 13 hjullaster (85 mod.).

Følgende "test" ble gjort med Volvo hjullasteren. ((MI innv.mot.vask og motbeh. sommer 96). Hadde vært ute og brøytet snø i ca.
7-8 timer formiddagen torsdag 9. januar. Hadde en halvtimes pause hos meg selv. Derfra startet jeg med hjullasteren av gårde til min
verksted. Etter 4-5 minutters kjøring begynte kontrollampen for lavt oljetrykk å lyse. Stoppet maskinen og sjekket om det var oljelekkasje,
løse ledninger osv. men kunne ikke finne noen feil. Deretter startet og stoppet jeg maskinen to ganger, bla.annet for å tømme skuffen for snø og
for å få parkert maskinen. Motoren gikk i den forbindelse med lysende oljelampe i 3-4 minutter. Maskinen ble tauet til mitt verksted og derfra
til Volvo verkstedet Bilco på Hesseng.

På verkstedet ble bunnpannen demontert fra motoren. smørseljen så helt fm ut. Men da mekanikeren demonterte oljepumpen viste det seg at
3 tenner var brekt av fra tannhjulene inne i pumpen slik at denne hadde havarert. Akselen som skulle drive pumpen var derfor også vridd av. Altså ikke noe oljetrykk

Pumpen ble skiftet og oljetrykket målt. Alt ok.
Isteden for et motorhavari til ca. 65.000,- kroner ble utgiftene 15.000,- kroner for ny oljepumpe med arbeid.
Maskinen har vært i regelmessig bruk etter dette, uten noen problemer.
Dette viser at QMI behandlingen var berettiget, da ingen motor normalt kan kjøres i 3-4 minutter uten oljetrykk uten å ta skade av det.
Derfor skal vi i løpet av våren QMI behandle en Volvo F12 lastebil til.

Vennlig hilsen
Arnulf Wahlberg
Resultater i forbindelse med "havarert" CAT 3116 DIT-motor.

Motor står montert i TAMROCK Borerigg av type Ranger 500, og hadde pr. 21. januar 2000. 5705 motortimer.

Kunde Karl Mellem Fjellsprenging A/S hadde lenge klaget over høyt oljeforbruk (ca 2,5 liter pr dag), samt mye "søl" fra veivhusavlufting.

Som representant for Sandvik Tamrock A/S kontaktet undertegnende Pay & Brinck A/S med spørsmål om hva som kunne gjøres for å
eliminere problemet, og det umiddelbare svaret var "heloverhaling" med de kostnader dette ville medføre (ca kr 100.000.-).

Sandvik Tamrock A/S har tidligere benyttet "QMI" ved en rekke anledninger, - blant annet som problemløser i forbindelse med ulyder og/eller
overoppheting i girkasser, hydraulikksystem og dieselmotorer, så jeg tenkte at stoffet muligens kunne hjelpe også denne gang.

Derfor ble 4 liter QMI motorbehandling og 4 liter QMI innvendig motorvask innkjøpt, og motoren behandlet etter bruksanvisningen.

Resultat:

Etter å ha kjørt motor ca 15 minutter på tomgang med innvendig motorvask, ble oljen avtappet og enorme mengder sot og skitt fulgte med spilloljen ut.

Videre ble ny olje påfylt, QMI behandling tilsatt gjennom oljefilteret, og motor startet. Etter ca 15 minutter på tomgang oppdaget vi en dramatisk endring
av lyden fra motoren; praktisk talt alle "metalliske" lyder var borte og gangen var faktisk langt mer behagelig enn på en fabrikkny motor.

Etter ytterligere ca 30 minutter var "åndingen" fra veivhusavlufting redusert til det som er normalt på en ny, innkjørt motor, og motor ble stoppet for kontroll av oljenivå etc.

Mandag 24. januar ble maskinen satt i full produksjon, og jeg var selvsagt meget spent på om oljeforbruket hadde endret seg nevneverdig.

Resultatet var svært tilfredsstillende; oljeforbruket er nå ca 0,5 liter pr 40 driftstimer og vi kan dermed stadfeste at kunden har spart seg en utgift på
ca kr 100.000,- minus kostnaden på QMI-behandlingen.

Med Vennlig Hilsen
Hans Borch

Ps. Denne behandlingen holder fortsatt etter 6 år.
QMI hydraulikkbehandling av DEMAG HC 190.

Mobilkranen er en 70 tonner, produsert i 1990, nå gått 10300 timer. Etter noen år med konstant varmgang av
hydraulikkoljen på overvognen, forsøkte vi med ekstra oljekjøler og ny bremseventil for winsj til en pris på NOK 80.000,-.

I februar 2001 skulle kranen på jobb til Rjukan. Vi foretok en full service på hele kranen, det innebar 800 liter hydraulikkolje
og filterskift på overvognen. Ute temperaturen var til tider ned mot – 35oC, allikevel gikk hydraulikkoljen så varm, at arbeidet
måtte avbrytes for å få kjølt oljen.

Ut på sommeren samme år kom en representant fra QMI, som foreslo å prøve QMI hydraulikkoljebehandling. Da denne
behandlingen kun kostet kr 6.000,-, var dette et rimelig forsøk satt opp mot tidligere resultatløse forsøk.

November 2001, ved 9900 timer, ble hydraulikkanlegget behandlet med 25 liter QMI og den ekstra oljekjøleren ble fjernet.
Rett etter tilsetningen av produktet skulle hydraulikkoljen kjøres varm. Vi hadde full last i kroken og minimalt med olje på tanken,
etter en time med vinsjing, holdt oljen fortsatt normal arbeidstemperatur.

Nå i Juni 2002, etter 400 timer, har vi fortsatt ingen problemer med varmgang av hydraulikkoljen.

Vi er ikke tvil om at produktet fra QMI, løste våre problemer med kranen.

Med vennlig hilsen

Rolf Wee Transport as
Alf Rune Undheim
Mekaniker
QMl PTFE behandling av motor på en lastebil Scania R 113. 91. modell Km. ved behandlingen. 441800. Utført dato sept. -97.

Før denne behandling ble utført ble det tatt en oljeprøve og sendt til analyse. Ny olje påfylt deretter renset med QMl – innvendig motorvask.
Påfylt ny olje igjen og tilsatt QMl – PTFE Etter utkjørte 10000 km. ble ny oljeprøve innsendt for analyse. En nokså kraftig økning av visse
bestanddeler i oljen ble påvist, dog uten å representere noen fare. Over tid gikk innholdet av disse bestanddeler ned til et nivå som lå under
oljeprøven innsendt før QMI-behandlinger begynte. Konklusjon på dette må være at QMl — PTFE også har en rensende effekt generelt på
innvendig motor.

Det ble også kjørt en test før og etter QMI-behandlinger for å sammenligne drivstoff-forbruk. Men på grunn av at denne bilen går på så
forskjellige kjøreoppdrag til en hver tid klarte vi ikke å trekke ut gode nok sammenligningsgrunnlag

Feb.—99 ble det så foretatt en ny QMI-behandling. Km.530950 hvor påfølgende oljeanalyser viste positive verdier. Siste oljeprøve som ble
innsendt var 19.07.99. Så ingen hensikt i å sende inn flere prøver da alle verdier er normale. Motoren har gått som en " klokke ", lettstartet og
trekker godt. Km. pr. i dag. 669000.

Konklusjon. Bilens faste sjåfør –K. Malin – mener QMI-behandlinger generelt har hatt en positiv virkning på motoren. En fin stille gange og
renere motor. Det siste kom tydelig fram ved rengjøring av separator. Nesten ingen avleiringer av smuss fra oljen i separatorhuset mot tidligere før
behandlingen. Generelt må en derfor si at QMI-behandlinger ga et positivt inntrykk. Dog må det sies at på grunn av lite sammenligningsgrunnlag er
disse uttalelser generelle og må sies og være basert på en del " synsing "

For Statens vegvesen Finnmark Skaidi vegstasjon
Verkst.form,
Harry Knutsen
Drivstoffbesparelse på buss – Før og etter QMI behandlingen

Følgende målinger viser drivstofforbruket pr. mil som fire skolebusser brukte før og etter QMI behandlingene:
Testen foretatt av: Paul & Mark Landry PM & Associates, Inc.Baton Rouge, LA 70816

1. Motor – QMI motorbehandling
2. Gir – QMI Girbehandling
3. Kardang – QMI Girbehandling
4. Drivstoff – QMI Drivstoffbehandling

Drivstofforbruk på bussene pr. mil
Buss Før QMI Etter QMI
1 2.95 2.67
2 3.92 3.64
3 3.61 3.73
4 3.36 2.99

Gjennomsnittelig drivstofforbruk (alle bussene)

Før QMI: 3.46
Etter QMI: 3.26

Mindre drivstofforbruk etter QMI behandling: 5,8%

Copyright 2010 © QMI | Designed by HC reklame