| |







|

 |
Industri
Industrielle maskiner og motorer utsette ofte for store
og langvarige belastninger. Det er nettopp innen dette
segmentet QMI produktene har sin opprinnelse. Foruten en
langvarig og god beskyttelse, vil den økonomiske
gevinsten være betydelig ved bruk av QMI produkter. Ved
å redusere drivstofforbruket med 2 – 5% og oljeforbruket
med 20 – 50%, blir dette et ganske enkelt regnestykke.
Prøv du også!
|
Loading
Søk etter referanser, motortyper, problemløsninger, produkter
eller forhandlere
per snopestad
<post@norskboligventilasjon.no>
1. july 2017
til thorjoh
Hei- har brukt Qmi på mine motorer i årevis, er
utrolig imponert over dette stoffet!
Ett eksempel: AC. Aggregat på campingvognen min bruker 1050 watt
på laveste styrke,da vi skulle på tur nedover i Europa visste
jeg hvor varmt det pleide bli i vognen..
Tenkte som så: hvis jeg monterer det lille Honda aggregatet mitt
på draget til vogna- legger en kabel under den,som jeg så kopler
inn i strøminntaket så kan jo AC stå på mens jeg kjører!
Som sagt så gjort- problemet var bare at det leverte 950 watt..
derfor stoppet det hver gang kjølepumpa på ACn startet...hva
skulle jeg gjøre? Aggregatet var nytt ( dyrt) og jeg ville ikke
ha ett stort beist foran på draget heller( ville nødig bruke mer
av feriebudsjettet på dette).
Kom til å tenke på Qmi flaska i garasjen- byttet olje og
tilførte Qmi... lot det gå en times tid..koplet på ACn på
vogna,aggregatet stønnet..men stoppet ikke!! Har siden brukt
denne løsningen i flere somrer! 100 watt mer effekt- dette
produktet holder hva det lover!
Hilsen imponert kunde !
Per Snopestad. Mysen
Mvh Norsk Boligventilasjon v/Per Snopestad
Oljekamin og bruk av QMI
Dieselforbedrer.
Tidligere år brukte vi fra 1200L til 1800L på en sesong. Alt
etter hva hvilke temperaturer og stormer vinteren hadde å by på.
6.november 2014 ble oljekamina fyrt opp.
11.mars 2015 ble tanken fylt på nytt. 412L + 1L QMI
Dieselforbedrer.Altså 413Liter på 125 dager. Noe over 4 mnd.
Regner en da på en snill måte så har oljekaminen brukt det halve
av det den brukte før uten QMI Dieselforbedrer.
Det er samme oljekamina som har vert brukt hele tiden.
Oljekamina er over 40 år gammel. In til vinteren
2013-2014 måtte kamina renses og byttes veiker rundt juletider.
Dette til tross for nye veiker ved oppstart. Dette er mulig noe
med ekstrem vær som vi har på Stadlandet. Mye vid/stormer. Denne
vinteren har dette ikke vert nødvendig. Dette til tross for at
også denne vinteren har vi hatt mange stormer. Etter min
vurdering har dette fullt og helt med tilsetningen av QMI
Dieselforbedrer å gjøre.
Mvh Leidulf Hamnøy
Til QMI SCANDINAVIA 15.MARS 2014
Som avtalt sender jeg noen ord om QMI produktet vi bruker. De
siste 3 år har vi brukt QMI 220 Vannfast fett m/PTFE på våre 9
tråkkemaskiner. Etter vi begynte å bruke dette QMI fettet så har
vi aldri hatt defekte hjullager eller spindel. Tidligere i løpet
av 3 år så røk det gj. snitt ca. 20 hjullagre.
Har også brukt QMI Motorbehandling på noen arbeidsbiler. Vi
merker at motoren støyer mindre og har mye mer ytelse (krefter)
Mvh
SKISTAR NORGE A/S, AVD Hemsedal
Rune Magnetun, Ansvarlig for verksted
Mobil: 97510740
Hei Thor
Jeg har en gammel ingersoll-rand modell 220 kompressor som
en gang i tiden har stått på ett verksted i Narvik, den ble
byttet ut fordi den var veldig gammel og bråkte noe
vannvittig. Etter full overgang av hele kompressoren, alt
fra tank til stempelringer og div pakninger, så ladet den
godt, men bråkte fremdeles mye og ble ganske fort varm.
Etter QMI Kompressor tilsettning i samme oljen som før, ble
lyden drastisk forandret. Den ble mye stillere og slettest
ikke så fort varm, helt utrolig hva en liten skvett av det
middelet kunne gjøre. Jeg slipper i hvertfall å tenke på å
skaffe meg ny kompressor, da jeg tipper at denne varer mange
år til.
Hilsen Lars Erik Fagerli
QMI Motorbehandling med PTFE
Jeg begynte å behandle min Mercedes Actros 1844 2005
modell med QMI på slutten av 2008. Jeg synes av
virkningen av QMI behandlingen begynte å gi utslag etter
ca 40.000 kjørte kilometer.
Dieselforbruket sank i fra 4,57 liter pr mil i 2008 og
ned til 4,18 liter pr mil i 2009. Dvs nesten 10%. Da jeg
kjører ca 120.000 km i året blir besparelsen på 4.680
ltr. ganger 7.78 kr pr liter som jeg har betalt i 2009.
Dvs kr 36.410 eller ca 3.000 kr pr mnd. Og da prisen på
QMI Motorbehandling og helsyntetisk olje ikke er stor
blir dette ren netto.
Jeg kjører ca 80.000 - 90.000 km på oljeskiftet, men
etterfyller en liter QMI Motorbehandling etter ca 45.000
km. Ellers etterfyller jeg ikke noe annen motorolje.
Motoren får også en roligere og renere gange som tydelig
kan høres.
Jeg kjører nesten daglig opp Lierbakken på vei til Oslo
og har merket at bilen også trekker bedre. Tidligere
holdt jeg en hastighet på ca 60 km/t med fullt lass i
dag ligger jeg i ca 65 km/t. Jeg ligger også i halvt gir
høyre nå enn tidligere og med lavere turtall.
Jeg kan trygt anbefale alle å kjøre med QMI
Motorbehandling i sine biler, jeg kommer i hvertfall
ikke til å kjøre uten.
Med vennlig hilsen
Peter Stenberg
DRAMMEN BILTRANSPORT NUF QMI-behandling av traktor
type Ford 7610-TURBO-1987 års modell, behandling av
motor/gir/kardang.
Før behandling -
1) Mye vibrasjoner i tre turtalsområder.
2) Mye "ånding" fra oljeavlufting ved driftsvarm motor.
3) "Hyling" fra drivverk ved kjøring i fart på veg.
4) Under pløying med tre-skjærs 14" plog mye svart røk
fra eksosrør. Traktoren dro da på 2000 R.P.M på 7-ende
gir.
Etter behandling-
1) Noe vibrasjon ved ca.1400 R.P.M, resten av
vibrasjonene var borte.
2) Nesten ingen ånding ved driftsvarm motor.
3) "Hyling"- i drivverk sterkt redusert.
4) Traktoren dro etter behandlingen tre-skjærs 16" plog
på 9-ende gir ved 2250 R.P.M, d.v.s. to gir opp, 2"
bredere
plog på hvert skjær, og samtidig en økning i turtallet
på 250 R.P.M.
Da denne farten blir for stor for pløying, ble 7-ende
gir benyttet. Det var da mye mindre svart røk fra
eksosrør, mye
klarere "plystre"-lyd fra turbo ved belastning av
motoren enn tidligere, samtidig som motoren har en
jevnere og lunere gange.
Traktoren starter lettere, trekkevne er klart bedre og
dieselforbruk har blitt redusert, uten at dette har
blitt peilet eksakt.
Jens-Erik Berg Rapport av bruk av Q.M.I på motor og
girkasse på min Volvo F-12 6x4 1994 mod.
Eg vart overtala av Idar Gangstad til å prøve stoffet på
min bil. Fylte på motoren når den hadde gått 95.000 km .
Allerede etter den første Osloturen byrja den å drage
betre. Det virka som bil går eit halvtgir bedre .
Dieselforbruket er veldig vanskeleg å måle då eg har
mykje forskjellige lass, men på målinger på ca 3000 1
før og etter har
forbruket gått ned med 2 dl.
Eg driv mykje med spesialtransport så eg har ofte tot.
vekt på 65 tonn/ då har eg litt problem med at girkassa
blir varm.
I tunellane mellom Ålesund og Valderøy er der mykje
stigning, girkassetem. 125 g, etter eg fylte på "stoff"
var tempen. 98g
P.S. 63 tonn tot. begge turane.
Helsing:
BJØRN HJELSETH TRANSPORT QMI-MOTORBEHANDLING AV
SCANDIA-VABIS T112 1983 MODELL.
Motor type TI 12 - 6 sylindret 310HK Turbo Diesel.
Før behandlingen brukte motoren ca. 3 liter motorolje
daglig.
Bilen går i anleggsvirksomhet, kjøring av grus og pukk
under mange varierende forhold
Ved driftsvarm motor så ble det observert "ånding" fra
motorolje utlufting og en del røk
i eksosen.
BEHANDLING:
Motorolje ble byttet, likeså oljefilter. (20% QMI
tilsatt motoroljen.) Bilen ble lastet opp
med 20 tonn og kjørt utpå jobb. Etter den første dagen
så var olje forbruket ca. 2 liter.
Det ble kjørt ytterligere 2 dager og oljen peilet. Da
var nivået det samme som etter første
dag. Altså hadde olje forbruket stagnert. Det er også
mye mimre "ånding" og vesentlig mindre
røk fra eksos. Det merkes også tydelig bedre trekkevne
på motoren.
Diesel forbruket er redusert med ca. 15 - 20 liter
daglig. Med dagens priser på diesel og
motorolje så var QMI-behandlingen en lønnsom investering
for de neste 80.000 km, som
er behandlingens varighets garanti.
Med hilsen
Arne M. Myrer QMI Motorbehandling reddet motor før
skjæring.
For en god stund tilbake behandlet jeg min lastebil, (en
450 hk Mercedes) med
QMI Motorbehandling, med meget gode resultater, men i
forrige uke fikk jeg
virkelig testet effekten. Temperaturmåleren har en tid
vert litt ustabil, og under
kjøring med et kultlass fra Ålesund til Ellingsøy midt
inne i den meget bratte tunnelen
(12 7. stigning) røyk det en kjølevannsslange, og
selvfølgelig virket ikke temperaturmåleren
akkurat da. Sjåføren som kjørte for meg viste ikke at
temperaturmåleren fusket, og han merket
heller ikke att noe var galt før han var komet helt opp
fra tunnelen, og såg att bilen røyk
svart som bare det.
Han fikk stoppet bilen og sjekket hva som var galt, og
da viste det seg att den var helt tom
for kjølevann. Vi fikk skiftet slangen og fylt på nytt
kjølevann (24 1) startet opp og bilen gjekk
like fint som før. Et under att den ikke reiv seg
skikkelig.
Hilsen
Gangstad Bil og Maskin QMI Skandinavia.
Jeg har nå en tid brukt QMI produkter på min gamle
slitte Range Rover 4WD.
n har en V8 motor på 3,5L, som før motor behandling
brukte 4-5liter olje mellom
oljeskiftene, og hadde svært lavt oljetrykk.
Etter motor behandling med QMI har oljetrykket steget
med 1 kg på tomgang,
og oljeforbruket har gått ned til ca 0,5 liter.
Bensinforbruket har også gått betraktelig ned, og
motoren går nå så fint som han
aldri før har gjort.
Etter dette gode resultatet med min RR, behandlet jeg
min lastebil, en Mercedes 2238,
med en V8 motor på 400hk, og hydraulikken på min
gravemaskin, en Sumitomo
LS 2800FJ.
Resultatet på lastebilen var stillere og mjukare gange
på motoren, bedre trekkraft,
lettere kaldstart, mindre forbruk, høgere oljetrykk, og
den harde gangen med det
samme man starter, (før oljetrykket har fått tatt seg
opp) som er vanlig på store
dieselmotorer, forsvant helt.
På gravemaskina merket jeg behandlingen av hydraulikken
på den måten at
hydraulikkoljetemperaturen ble lavere, og siging på
sylindrene ble omtrent helt
borte, selv med full skuffe helt utstrekket.
Med hilsen
Idar Gangstad VEDR. QMI - MOTORBEHANDLING.
Det bekreftes at vi har brukt QMI- motorbehandling på
vår Scania 111 lastebil, og på Citroen varebil, cx turbo
II.
Det er for tidlig å si noe om effekten vedr. olje- og
dieselforbruk, men motor synes å ha fått en merkbar,
nesten
forbløffende effektøking på begge biler.
På vår Scania 111 vil vi også utvide behandlingen til
også å gjelde gear og drivverk.
THOR H. JACOBSEN Entreprenørforretning MINE
ERFARINGER ETTER QMI MOTORBEHANDLINGER.
For en måned siden fulgte jeg dine råd for innvendig
behandling av motoren på Volvo lastebil modell FL 10
1986 modell,
gått 500 000 kilometer. Jeg brukte 5 liter QMI
motorbehandling.
Med de resultatene som ble oppnådd på kort tid, opplyses
at motoren har fått en stillere og jevnere gange med
betydelig renere eksosutslipp.
Dessuten har motortrekkraften vist en kraftig øking.
Det bevises best ved daglig bruk. Ved kjøring med fullt
lass grus (6 tonn) på vei med en jevn stigning måtte jeg
tidligere ned i 3.gir. Etter
QMI - behandlingene, med samme last og forhold, går det
nå unna på ett høyere gir. Resultatene er så utrolige at
jeg nå bestiller 5 liter
QMI Girbehandling for både gir (3 liter) og kardang (2
liter), og venter ytterligere forbedringer i hele
drivverket. Samtidig bestilles 1 liter
'QMI Drivstoffbrbedrer' for å øke dieseloljens
Cetan-talet, smøring av innsprøytingssystemet og
kondensfjerning i drivstofftanken.
Hydraulikkbehandlinger av lastebilen kommer i neste
omgang.
Deretter står mine gravemaskiner, traktorer,
løype-preparerings-maskiner og personbilen for tur.
Etter mine gode erfaringer anbefaler jeg nå mine venner
og forbindelser å gå inn for samme behandlinger.
Jeg forstår at QMI- BEHANDLINGENE er garantert å holde i
minst 80 000 kilometer eller 2000 driftstimer før neste
behandling og er
ikke i tvil om at QMI produktene med Teflon PTFE vil gi
store innsparinger med reduserte motorslitasjer og langt
behageligere kjøring.
Med hilsen
TRYGVE RUD
Spikkestad. 30.mai 1997 HAVARI PÅ OLJEPUMPE
Vil herved redegjøre for en interessant "test" gjort av
undertegnede. Som du jo vet, har vårt firma QMI
behandlet en VW Passat,
Scania lastebil 142 (88.mod), Volvo F12 lastebil (94
mod.), Ahlmann hjullaster, Isuzu minigravemaskin og en
Volvo 4300 13 hjullaster (85 mod.).
Følgende "test" ble gjort med Volvo hjullasteren. ((MI
innv.mot.vask og motbeh. sommer 96). Hadde vært ute og
brøytet snø i ca.
7-8 timer formiddagen torsdag 9. januar. Hadde en
halvtimes pause hos meg selv. Derfra startet jeg med
hjullasteren av gårde til min
verksted. Etter 4-5 minutters kjøring begynte
kontrollampen for lavt oljetrykk å lyse. Stoppet
maskinen og sjekket om det var oljelekkasje,
løse ledninger osv. men kunne ikke finne noen feil.
Deretter startet og stoppet jeg maskinen to ganger,
bla.annet for å tømme skuffen for snø og
for å få parkert maskinen. Motoren gikk i den
forbindelse med lysende oljelampe i 3-4 minutter.
Maskinen ble tauet til mitt verksted og derfra
til Volvo verkstedet Bilco på Hesseng.
På verkstedet ble bunnpannen demontert fra motoren.
smørseljen så helt fm ut. Men da mekanikeren demonterte
oljepumpen viste det seg at
3 tenner var brekt av fra tannhjulene inne i pumpen slik
at denne hadde havarert. Akselen som skulle drive pumpen
var derfor også vridd av. Altså ikke noe oljetrykk
Pumpen ble skiftet og oljetrykket målt. Alt ok.
Isteden for et motorhavari til ca. 65.000,- kroner ble
utgiftene 15.000,- kroner for ny oljepumpe med arbeid.
Maskinen har vært i regelmessig bruk etter dette, uten
noen problemer.
Dette viser at QMI behandlingen var berettiget, da ingen
motor normalt kan kjøres i 3-4 minutter uten oljetrykk
uten å ta skade av det.
Derfor skal vi i løpet av våren QMI behandle en Volvo
F12 lastebil til.
Vennlig hilsen
Arnulf Wahlberg Resultater i forbindelse med
"havarert" CAT 3116 DIT-motor.
Motor står montert i TAMROCK Borerigg av type Ranger
500, og hadde pr. 21. januar 2000. 5705 motortimer.
Kunde Karl Mellem Fjellsprenging A/S hadde lenge klaget
over høyt oljeforbruk (ca 2,5 liter pr dag), samt mye
"søl" fra veivhusavlufting.
Som representant for Sandvik Tamrock A/S kontaktet
undertegnende Pay & Brinck A/S med spørsmål om hva som
kunne gjøres for å
eliminere problemet, og det umiddelbare svaret var
"heloverhaling" med de kostnader dette ville medføre (ca
kr 100.000.-).
Sandvik Tamrock A/S har tidligere benyttet "QMI" ved en
rekke anledninger, - blant annet som problemløser i
forbindelse med ulyder og/eller
overoppheting i girkasser, hydraulikksystem og
dieselmotorer, så jeg tenkte at stoffet muligens kunne
hjelpe også denne gang.
Derfor ble 4 liter QMI motorbehandling og 4 liter QMI
innvendig motorvask innkjøpt, og motoren behandlet etter
bruksanvisningen.
Resultat:
Etter å ha kjørt motor ca 15 minutter på tomgang med
innvendig motorvask, ble oljen avtappet og enorme
mengder sot og skitt fulgte med spilloljen ut.
Videre ble ny olje påfylt, QMI behandling tilsatt
gjennom oljefilteret, og motor startet. Etter ca 15
minutter på tomgang oppdaget vi en dramatisk endring
av lyden fra motoren; praktisk talt alle "metalliske"
lyder var borte og gangen var faktisk langt mer
behagelig enn på en fabrikkny motor.
Etter ytterligere ca 30 minutter var "åndingen" fra
veivhusavlufting redusert til det som er normalt på en
ny, innkjørt motor, og motor ble stoppet for kontroll av
oljenivå etc.
Mandag 24. januar ble maskinen satt i full produksjon,
og jeg var selvsagt meget spent på om oljeforbruket
hadde endret seg nevneverdig.
Resultatet var svært tilfredsstillende; oljeforbruket er
nå ca 0,5 liter pr 40 driftstimer og vi kan dermed
stadfeste at kunden har spart seg en utgift på
ca kr 100.000,- minus kostnaden på QMI-behandlingen.
Med Vennlig Hilsen
Hans Borch
Ps. Denne behandlingen holder fortsatt etter 6 år.
QMI hydraulikkbehandling av DEMAG HC 190.
Mobilkranen er en 70 tonner, produsert i 1990, nå gått
10300 timer. Etter noen år med konstant varmgang av
hydraulikkoljen på overvognen, forsøkte vi med ekstra
oljekjøler og ny bremseventil for winsj til en pris på
NOK 80.000,-.
I februar 2001 skulle kranen på jobb til Rjukan. Vi
foretok en full service på hele kranen, det innebar 800
liter hydraulikkolje
og filterskift på overvognen. Ute temperaturen var til
tider ned mot – 35oC, allikevel gikk hydraulikkoljen så
varm, at arbeidet
måtte avbrytes for å få kjølt oljen.
Ut på sommeren samme år kom en representant fra QMI, som
foreslo å prøve QMI hydraulikkoljebehandling. Da denne
behandlingen kun kostet kr 6.000,-, var dette et rimelig
forsøk satt opp mot tidligere resultatløse forsøk.
November 2001, ved 9900 timer, ble hydraulikkanlegget
behandlet med 25 liter QMI og den ekstra oljekjøleren
ble fjernet.
Rett etter tilsetningen av produktet skulle
hydraulikkoljen kjøres varm. Vi hadde full last i kroken
og minimalt med olje på tanken,
etter en time med vinsjing, holdt oljen fortsatt normal
arbeidstemperatur.
Nå i Juni 2002, etter 400 timer, har vi fortsatt ingen
problemer med varmgang av hydraulikkoljen.
Vi er ikke tvil om at produktet fra QMI, løste våre
problemer med kranen.
Med vennlig hilsen
Rolf Wee Transport as
Alf Rune Undheim
Mekaniker QMl PTFE behandling av motor på en
lastebil Scania R 113. 91. modell Km. ved behandlingen.
441800. Utført dato sept. -97.
Før denne behandling ble utført ble det tatt en
oljeprøve og sendt til analyse. Ny olje påfylt deretter
renset med QMl – innvendig motorvask.
Påfylt ny olje igjen og tilsatt QMl – PTFE Etter
utkjørte 10000 km. ble ny oljeprøve innsendt for
analyse. En nokså kraftig økning av visse
bestanddeler i oljen ble påvist, dog uten å representere
noen fare. Over tid gikk innholdet av disse bestanddeler
ned til et nivå som lå under
oljeprøven innsendt før QMI-behandlinger begynte.
Konklusjon på dette må være at QMl — PTFE også har en
rensende effekt generelt på
innvendig motor.
Det ble også kjørt en test før og etter QMI-behandlinger
for å sammenligne drivstoff-forbruk. Men på grunn av at
denne bilen går på så
forskjellige kjøreoppdrag til en hver tid klarte vi ikke
å trekke ut gode nok sammenligningsgrunnlag
Feb.—99 ble det så foretatt en ny QMI-behandling.
Km.530950 hvor påfølgende oljeanalyser viste positive
verdier. Siste oljeprøve som ble
innsendt var 19.07.99. Så ingen hensikt i å sende inn
flere prøver da alle verdier er normale. Motoren har
gått som en " klokke ", lettstartet og
trekker godt. Km. pr. i dag. 669000.
Konklusjon. Bilens faste sjåfør –K. Malin – mener
QMI-behandlinger generelt har hatt en positiv virkning
på motoren. En fin stille gange og
renere motor. Det siste kom tydelig fram ved rengjøring
av separator. Nesten ingen avleiringer av smuss fra
oljen i separatorhuset mot tidligere før
behandlingen. Generelt må en derfor si at
QMI-behandlinger ga et positivt inntrykk. Dog må det
sies at på grunn av lite sammenligningsgrunnlag er
disse uttalelser generelle og må sies og være basert på
en del " synsing "
For Statens vegvesen Finnmark Skaidi vegstasjon
Verkst.form,
Harry Knutsen Drivstoffbesparelse på buss – Før og
etter QMI behandlingen
Følgende målinger viser drivstofforbruket pr. mil som
fire skolebusser brukte før og etter QMI behandlingene:
Testen foretatt av: Paul & Mark Landry PM & Associates,
Inc.Baton Rouge, LA 70816
1. Motor – QMI motorbehandling
2. Gir – QMI Girbehandling
3. Kardang – QMI Girbehandling
4. Drivstoff – QMI Drivstoffbehandling
Drivstofforbruk på bussene pr. mil
| Buss |
Før QMI |
Etter QMI |
| 1 |
2.95 |
2.67 |
| 2 |
3.92 |
3.64 |
| 3 |
3.61 |
3.73 |
| 4 |
3.36 |
2.99 |
Gjennomsnittelig drivstofforbruk (alle bussene)
Før QMI: 3.46
Etter QMI: 3.26
Mindre drivstofforbruk etter QMI behandling:
5,8%
|
|