Veteranbil

For veterankjøretøy er QMI produktene spesielt vikningsfulle. Ofte snakker vi her om eldre og kanskje litt ”slitne” motorer som absolutt trenger litt ekstra omsorg. QMI produktene er blitt veldig populære de med sans for våre klassiske kjøretøy og det med god grunn…. Selv om dette kun er en liten del av behandlingen, er det jo veldig gøy å faktisk høre forskjellen…… QMI har en rekke produkter som egner seg perfekt for veterankjøretøy, også eldre motorsykler.
Loading
      
                

Motorhistorisk Klubb Drammen har en Ford E350 ambulanse fra 1995 i samlingen sin. Bilen har bare sporadisk vært kjørt etter at den ble tatt ut av tjeneste i 2004. Under klargjøring for deltagelse i Skien Brannvesen sitt 150-års jubileum oppsto det plutselig en stor oljelekkasje fra gearkassa. Lekkasjen var så stor at det ikke var forsvarlig å legge ut på tur med bilen. Hva gjør man i en slik situasjon? Tiden var for snau til å demontere og vi  valgte å prøve QMI sitt lekkasjetettemiddel. Skeptisk var både den ene og andre, og det rant like herlig etter at stoffet var fylt i gearkassa. Men dagen etter, da virkestoffene hadde fått jobbe over natta var lekkasjen borte. Rett og slett imponerende.
Med vennlig hilsen
Motorhistorisk Klubb Drammen
Norsk Motorhistorisk Senter
Asle Wang
web-redaktør
Tlf 98220266
www.mhkd.no
                 1. juni 2018


Bentley King of cars

QMI til beskyttelse for Jaguar

Qmi beskytter veteranbiler hele tiden


Hei Thor,                        29.05.2013
Har mange eksempler på lager:-)
 
Det mest oppsiktsvekkende er en gammel Volvo B16 motor fra en 1957 mod Volvo PV som vi byttet motor på nå i våres. Denne hadde problemer med at oljetrykket falt til ca 0,5 kg når motoren ble varm. Forsøkte det meste inkl ny oljepumpe, men fant ikke den direkte årsaken. Bilen har imidlertid tuslet og gått i tre sessonger uten ulyder eller tegn til skjæring, og var fullstendig ren inni uten slitekanter når vi nå byttet den ut da en ikke liker å kjøre med lavt oljetrkk for lenge. Normalt ville motoren ha gått til full skjæring med de skadene som var på rådelagerne fra før QMI motorrens og QMI oljetilsetting ble utført i mangel av ny motor og mangel på penger til å fikse opp motoren.
 
Har også eksempler fra to strømaggregater som jeg har "overhalt" motoren på. Det ene hadde stått ute i snøen med eksosventilen åpen, og var fullt av vann (Briggs&Stratton OHV motor). Det hadde stoppet brått før dette og kunne "løftes etter startsnora" uten at motoren rikket seg. Toppen ble tatt av og sylinderen tømt for vann. Heldigvis ikke rust i sylinderen, men stempelet satt bom fast pga soting. Helte da det jeg hadde for hånden ned i sylinderen. Dette var tilfeldigvis QMI drivstofftilsetning.. Så da umiddelbart at soten løsnet og løste seg opp slik at jeg etter 5-10 minutter kunne løsne stempelet med litt lett dunking med en trepinne. Dro det rundt noen ganger med startsnora, monterte det og startet det opp uten problem. Siden da har aggregatet gått upåklagelig, selv ved full belastning.
 
Strømaggregat nr 2 hadde stått noen år på en hytte, og blitt erklært defekt av en lokal forhandler. Dette var et dyrt aggregat (Honda 5kW), så jeg tok en titt på det da kunden var en god kunde av Snapper Norge AS. Eksosventilen hadde hengt seg opp/brent seg fast i åpen stilling. Siden ventilen lot seg overtale til å bevege seg med litt makt, brukte jeg QMI småmotorbehandling direkte på ventilstammen. Etter ca 10 åpning og stenginger av ventilen gikk den tilbake av seg selv ved hjelp av kraften i ventilfjæra. Oljen ble byttet og tilsatt QMI oljetilsetting, og gikk etter dette uten problemer.
 
Ellers har jeg god erfaring med QMI drivstofftilsetting på min 2004 Renault Trafic 1,9 Diesel og Toyota Corolla 1,4 Diesel. Jeg kjører hver morgen opp en bratt tunell som i lyset fra bilen bak fort avslører om motoren soter, noe dieselmotorene gjør fra tid til annen. Hadde en episode med min Trafic som skulle på EUkontroll tre dager etter. Da jeg ga full gass i tunellen så jeg ikke trafikken bak pga røyken fra eksosen, og tenkte at nå går den ikke igjennom godkjenningen. Heldte på en god slump drivstoff forbedrer og håpet det beste. Dagen etter (Etter 4 mils kjøring) var røyken omtrent borte, og på EU godkjenningen ble den karakterisert som "MEGET BRA". Utslippet lå sist på ca 0,9. Lovlig er vel rundt 3. Corollaen fikk samme behandling et par dager før EU og havnet på 1,4, men denne har gått kun 100.000km mens Traficen har passert 160.000km. Bruker QMI oljetilsetting på denne hver 50.000km og den går særdeles stille til å være diesel. Forbruket ligger på ca 0,75 på blandet vinterkjøring, men det er det jo like mye kjørestilen som avgjør. Det jeg imidlertid liker er den jamne og stille gangen på motoren både på Corollaen og Traficen. De høres mer ut som bensin enn Diesel når motoren er varm og ikke minst sammenliknet med andre biler.
 
QMI småmotorbehandling har jeg også med hell brukt til å smøre trykkluftverktøyet mitt. Selv gamle og slitne muttertrekkere fra Biltema ble "virile" etter en dasj med dette stoffet i luftinntaket.
 
Som du ser forsøker jeg det stoffet jeg har på mange forskjellige produkter. Har brukt 10-W40 RP olje på gressklipperen også. Den sluttet å bruke olje og ser ut til å holde evig! Holdt i 25 år til nå, og brukes mye. Ser ut som RP olje er det eneste rette til luftkjølte motorer da den ser ut til å tåle varmen bedre enn andre oljer.
 
Ellers fikk jeg en tilbakemelding fra den 2CVn som jeg har vært med å totalrestaurere nå i sta. Den er HELT STILLE i fjærboksene etter å ha hatt i girtilsetting i boksen istedenfor sagkjedeolje som noen bruker, i tillegg går motoren som en klokke etter QMI behandling av motoren, tross sine 160000 km Tror den hadde gått ca 120000 da vi renset den med motorrens og hadde på QMI motorbehandling etterpå. Den guffa som kom ut etter rensing var ubeskrivelig møkkete og grumsete, selv om motoroljen vi hadde på som renseolje var helt ny og ren. Nå er oljen like ren etter 5000km.
Mvh
 Lars Westgaard
 larewe@online.no
Neslia 34
1344 Haslum


VEDR.: BRUK AV QMI PÅ MIN DODGE WC 52 1942 MOD.

Jeg har fra tidligere prøvd diverse «vidunderstoffer», som skal forbedre ytelse og drivstoff-forbruk, noe som viser seg og være bare humbug.

Sommeren 2008 ble jeg tipset av en god venn om at vi skulle prøve QMI- behandling på veteranbilene våre(noe som viste seg å bli en meget god invistering).

Jeg er av den type person som ikke tror på noe før jeg har fått prøvd det ut selv! Så det bar av sted til Mjøndalen for og handle QMI.

På min DODGE WC52, tok jeg en full behandling av:

motor, girkasse, transferkasse, kardanger

Bare under selve renselses prosessen begynte jeg å merke forbedringer, motoren fikk en mye lunere gange, og turtallet økte betraktlig.

Under kjøringen med «ptfe motorbehandlingen» på motor, girkasse, transferkasse og kardanger, så merket jeg med en gang forbedret ytelse, som bare ble bedre og bedre under kjøringen.

Motoren gikk mye roligere og viste ytelse som aldri før! Motortemperaturen sank betraktlig med hele 18 farenheit.

DODGE WC52 har usynkronisert girkasse og «ULE drivverk», gearskiftet ble mye lettere, samt at «ULE lydene fra gear og kardang ble redusert kraftig.

Fra tidligere langkjøring (penkjøring) målte jeg forbruket til 1,8 liter pr.mil,

men på langturen fra Hønefoss til Tønsberg etter behandlingen, så gikk forbruket ned til 1,2 liter pr.mil.

Dette beviser at QMI er et produkt som er «verdt sin vekt i gull»!

Så jeg takker dere for et utrolig produkt som jeg personlig anbefaler på det sterkeste at alle burde bruke!

Med vennlig hilsen
Tom Einar Løvvold

(Mekaniker tunge kjøretøy)

Hei!

Jeg kjøpte motorrens + olje + teflon i vår av deg, og kjørte skikkelig rens på min 59 Cadillac motor, og med et knallbra resultat, så nå fikk jeg lyst til å prøve QMI - gearbehandling også.....
Kunne du være snill å sende meg en flaske til kr.197,00, så fort som mulig.....

På forhånd takk.....

Med vennlig hilsen Kjell M., RIDABU

Hei og mange takk for vareprøven.

Nå gikk det ikke helt etter planen for meg fordi automatkassa på 1954 Desoto havarerte og bilen er på verksted.

Men jeg har en Volvo S80 2,5TDI 2001 modell med automatgir, km. 252.000. Siste året har den rykket litt ved gearing, så jeg fylte på der.

Jeg er skeptisk til "lurumlurum" og kjørte opp til klubben EAC i går ca. 60 km. Begynte å lure på om bilen gearet, fulgte med på turteller og konstaterte at bilen gearet.. uten rykk og napp. Jeg fortalte dette til de som var på klubben og dette var et produkt av type "må ha".

Så jeg tenkte: Kan vi kjøpe produkter direkte fra deg? Fikk en ide om å introdusere dette på klubben på førstkommende tirsdag og ta opp samlebestilling og håper på å kunne betale med en faktura, fakturert EAC ved mitt navn og adresse.

I første omgang:
Automatgearbehandling
Gearbehandling
Innvendig motorvask
Motorbehandling

I tilfelle vi får kjøpt av dere, hva blir prisene på disse produktene og er det andre produkter jeg bør anbefale.

Uansett: jeg kommer i alle fall til å kjøre motorbehandling og innvendig motorvask på både Volvoen og Desoten, i tillegg skal jeg dytte gearbehandling på desotoen når den kommer fra verkstedet.
Jeg ble imponert over en bedre og nesten lydløs gearing på Volvoen.

Vennlig hilsen
Sverre Johansen
ps: ta en titt på hjemmesida til EAC. www.eac-1977.com

Hei!

Viser til telefonsamtale nettopp og har som nevnt med stort hell benyttet QMI-produkter tidligere. Første gang var allerede på slutten av 90-tallet, hvor min 1959 Morgan plus 4 nøt godt av produktene og holdt hele 6 Rally Monte Carlo Historique (RMCH) uten problemer med motor/gir. Sist brukt jeg produktet for en girkasse på min 1965 Saab totakter som hadde fått ulyd i girkassen, - den ble kurert!

I februar skal min kone og jeg kjøre hver vår bil i RMCH, - hhv en 1962 Austin A-40 Farina (med MG Midget motor) og min Saab 99 EMS. Begge bilene har vel 100.000 km tilbakelagt, og mens Saaben ikke bruker noe som helst olje har Austinen en smule oljeforbruk. Her har motoren stått i flere år, men gikk greit hit ned til Alicante for noen uker siden. Begge er ombygde for blyfri bensin.

Formoder innvendig motorvask er å anbefale, i hvert fall på A-40'n, og så trenger jeg vel oljetilsetning. Hva anbefaler du mht girkassebehandling? På EMS'n virker kassen en smule "sliten", men ingen av bilene har spesielle problemer her.

Finnes det en forhandler jeg kan få kjøpt disse produktene hos her i Spania?!? Evt. hva koster det du anbefaler brukt i Norge inkl. transport hit ned?!?

Jeg holder til i utkanten av Alicante, men har et bilfirma i Alicante hvor varene kan leveres om jeg må ta varene fra Norge.

Hører gjerne fra deg.
Mvh. I v a r M o e

Hei.
Bestiller med dette to flasker med QMI motorsykkelbehandling.
I fjor sommer kjøpte jeg motorbehandling av deg til min gamle Opel fra 1936.
Det som skjedde etterpå var følgende: To ganger har jeg vært nødt til å justere ned tomgangen på motoren! Tomgangsturtallet økte merkbart etter bare kort tids kjøring. I tillegg går motoren nå så silkemykt (6 syllindret rekkemotor) at det er helt utrolig. Man hører bare et sus av den på tomgang, og alt som man kunne høre av "liv" tidligere i motoren er nå helt borte. Hadde jeg ikke prøvd det selv, ville jeg aldri trodd det var mulig.

Beste hilsen
Trond Inge Mathisen, Innhavet

Test og prøve med QMI

For en tid tilbake hadde vi besøk av Ralph Petterson fra QMI Norge i klubben. Salget av produktene gikk unna som bare det. Jeg har jo i et tidligere nummer av Motorhistorikeren testet teflonbehandling på min gamle FIAT 132. Denne gangen skulle hele prosessen testes ut med innvendig motorvask, teflonbehandling på motor og med Royal Purple Motor Olje til slutt.

Bilen jeg skulle bruke dette på var min ny innkjøpte Dogde 350 LE Van. Bilen er utstyrt med en 5,3 liter V8 med 160 HK. Den hadde ruslet 190000 KM og hadde ikke hatt all verdens ettersyn av motor. Det tikket litt fra ventilene (Hydrauliske) og bensinforbruket var noe høyt. Det var ny olje og filter på bilen som kun hadde gått 20 mil. Jeg startet med innvendig motorvask, bilen ble kjørt god og varm og vasken ble påført motoren etter bruksanvisningen. Denne skulle påføres igjennom peilepinnehullet og renne sakte ned. Brukerveiledningen var på norsk og meget god. Motoren skulle gå på tomgang i 20 minutter. Dette var en utrolig og spennende prosess. Ville motoren bli reinere ? Ville den forandre gange som reklamen for QMI påberopte seg? Tro det eller ei, men gjett om den gjorde. Den gikk roligere og roligere etter hvert som minuttene tikket av sted og etter 20 minutter gikk den helt silkemykt. Utrolig men sant. Oljen skulle tappes av mens den var god og varm, samt fjerning av filter noe jeg gjorde. Mens motoren kjølnet byttet jeg plugger, filter, rengjorde diverse vakuum regulatorer. Etter et par timer var motoren sånn passe nedkjølt og jeg satte inn nytt oljefilter og inn med bunnpluggen, helte på Royal Purple Olje samt teflonbehandlingen. På nytt fulgte jeg bruksanvisningen og la ut på en kjøretur på en times tid for å blande det hele til. Maken til effekt på motoren skal man lete lenge etter, Den går nå helt silke mykt, ikke noe tikking fra ventilløfterne og trykket kommer momentant. Fantastisk olje !!.Jeg valgte å bruke 15-40 olje, men den finnes også med andre typer tykkelser. Da jeg dagen etter skulle rydde i verkstedet og helle den gamle motor oljen over på et fat, fikk jeg min andre overraskelse. Motoroljen jeg tappet av som varm, var nesten som vann men meget svart, dagen etter var den like svart, men nå tykk som bek. Ved en rask titt ned igjennom et inspeksjonshull i toppdekslet kunne jeg konstatere at motoren er i ferd med å bli som ny innvendig. Jeg har nå bestemt meg for å bruke Royal Purple Oil også på mine gamle veteranbiler. Dette må dere prøve, dere vil helt klart bli meget overrasket og fornøyd. Jeg har også anskaffet meg QMI tilsetning til automatkassa, men jeg har ikke fått tatt den i bruk enda. Men jeg lover å komme tilbake med en tilbakemelding på hvordan det hele funker. Etter vinterdvalen fikk jeg omsider FORD'n ut fra låven, forholdsvis nyboret og trang motor ga en del startproblemer. Etter en tur bak traktoren til Kjell startet den omsider. Da jeg kom hjem bestemte jeg meg for å ta i bruk QMI produktene også på denne bilen. Jeg tappet av oljen, påførte teflonbehandling og Royal Purple motor olje og la ut på en passende tur.

Det var nesten ikke til å tru, men motoren som var så treg å dra rundt, sveiver nå lett og greit rundt og starter mye lettere. Oljetrykket er helt enormt bra, 50 pund mot tidligere 40 pund. Det er også betydelig bedre på varm motor på tomgang. Motoren går heller ikke like varm som før og virker "piggere". Dette høres jo helt utrolig ut, ja nesten for godt til å være sant.

Men sant er det. Du tror det nesten ikke før du har prøvd. Dette anser jeg å ha været en god og fornuftig investering til mine biler.

Steinar Ludvigsen
Bilentusiast

Etter å ha lest om resultatene i forbindelse om QMI i Veteranbørsen av Steinar Ludvigsen, ble min nysgjerrighet vakt. Jeg er skeptisk av natur til alt på boks som skal gjøre motoren "ny."

Jo mer jeg leste, jo mer interessert ble jeg i å prøve. Jeg kjører en Ford Mustang 67- modell som også er min store hobby. Motorrens, og motorbehandling ble levert av QMI til utprøving. Jeg satte i gang , skeptisk til noe som kunne være fullstendig bortkastet, men der tok jeg grundig feil.

Motoren ble renset innvendig etter å ha fulgt bruksanvisningen nøye. Etterpå ble det montert nytt oljefilter, ny olje ble påført og deretter riktig mengde QMI. Så ble bilen kjørt i 2 timer. Resultatet lot ikke vente på seg. Motoren var ikke til å kjenne igjen. Trekkraften økte også.

Etter dette har jeg gjort den samme behandlingen på følgende biler:

Buick 8 1933 mod : Bilen har aldri gått så pent og rolig som etter behandlingen.. Bilen fikk en lun og bedre gange. Eieren deler ubetinget mine gode erfaringer og anbefaler også produktet.

Ford Mondeo: Også her ble resultatet vellykket. Da bilen ble startet opp, hørtes en udefinerbar ulyd. Etter hvert som motorrensen fikk virke, avtok lyden for så å forsvinne helt.

Forandringen var åpenbar. Resten av prosessen ble fulgt. Ford'n skulle ut på en lengre tur, så ventetiden ble lang. Ville lyden være der når den kom tilbake ? Det var den ikke, og har siden gått fint.

Dette er et produkt som jeg kommer til å fortsette med. Jeg kan trygt anbefale QMI til alle, det være seg veteranbiler og "vanlige" biler.

De gode erfaringene har spredd seg. Flere har nå lyst til å prøve denne "mirakelkuren". Dette er ingen kostbar prosess. Prøv den du også og bli overbevist.

En stor takk til Thor Johansen for god støtte!

Med motorhilsen
Ketil Toldnes, Levanger

Nå må jeg bare få lov til å utdype min hyllest til QMI.
Mercedes
Jeg var vel, som de fleste, litt skeptisk til dette «vidundermiddel», men etter å ha prøvd ut på to biler, må jeg bare få lov til å ta av meg hatten for dette produktet. Mitt første «forsøk», var på en Mercedes 230 TE 1981 mod, som hadde ruslet 150.000 km i familien, siden den var ny.

Begynte så smått å merke at bensinforbruket økte og at motorlyden var blitt merkbar mer «hardere».

Etter å ha først kjørt igjennom QMI innvendig motorvask, skiftet jeg all olje og filter for så å fylle opp med ny olje og QMI motorbehandling.

Fulgte bruksanvisningen nøye og sørget for at motoren var helt kald, før jeg kjørte bilen relativt hardt over en periode på et par timer.

DU VERDEN.

Her ble det snakk om mindre bensinforbruk og ikke minst, mye penere og mykere gange på motoren.

Så prøvde jeg dette på min gamle veteranbil, Mercedes 280S 1969 mod, som faktisk ikke har gått mer enn 51.000 km.

Her nøyde jeg meg med å skifte all olje + filter, altså ikke innvendig motorvask på denne gamle bilen, + at jeg skiftet ut gearoljen og oljen på differensialen.

Hadde noen små lekkasjer, grunnet at bilen har vært så lite i bruk, både på motor gearkasse og diffen.

Etter å ha tilsatt QMI på motor, gear og diff, har alle lekkasjene forsvunnet og her har også motoren fått en «lun» og myk gange.

Kan ikke få fullrost dette produktet høyt nok. Dette overgår all min forventning.

Skal nå i gang igjen, på en bil min datter har kjøpt. Ford Fiesta 1.1 1981 mod. Denne har også gått svært lite på alle disse årene, kun 80.000 km. Skal foreta innvendig motorvask + QMI motorbehandling og behandling av gearkassa. Spent på resultatene på denne bilen.

Med vennlig hilsen
Morten Valstuen, Fjellhamar

Copyright 2010 © QMI | Designed by HC reklame