| |





|

 |
Fiskebåter
Våre produkter har over lengre tid hatt en utbredt bruk
blant yrkesfiskere både her til lands og i utlandet. Vi
har over flere år utført tester og ikke minst fått
uttallige tilbakemeldinger på hvordan QMI produktene har
hatt en meget positiv innvirkning på motorene som er
blitt behandlet.
Da dette er maskiner som utsettes for meget stor
belastning og over lang tid, er QMI motorbehandling
m/PTFE en ideell løsning for å spare både drifts- og
vedlikeholdskostnader. Vi er stolte av tilbakemeldingene
vi har fått fra fiskerinæringen og oppfordrer deg til å
lese gjennom noen av våre referanser.
|
Loading
Søk etter referanser, motortyper, problemløsninger, produkter
eller forhandlere
Hei Thor
25. oktober 2012
Jeg har en gammel Ingersoll-Rand modell 220 kompressor som
en gang i tiden har stått på ett verksted i Narvik, den ble
byttet ut fordi den var veldig gammel og bråkte noe
vannvittig. Etter full overgang av hele kompressoren, alt
fra tank til stempelringer og div pakninger, så ladet den
godt, men bråkte fremdeles mye og ble ganske fort varm.
Etter QMI Kompressor tilsettning i samme oljen som før, ble
lyden drastisk forandret. Den ble mye stillere og slettest
ikke så fort varm, helt utrolig hva en liten skvett av det
middelet kunne gjøre. Jeg slipper i hvertfall å tenke på å
skaffe meg ny kompressor, da jeg tipper at denne varer mange
år til.
Hilsen Lars Erik Fagerli
Vedrørende behandling av Motor, Glr, Hydraulikk og
Styremaskin på reketråleren M/S Storm
I januar 2005 behandlet vi vår Volvo Penta TAMD 122A
(400 HK) med
"QMI innvendig motorvask", fylte på ny olje "Royal
Purple", helsyntetiske 15-40W, og behandlet motoren med
'QMI metallbehandling". i Dieselen hadde vi "QMI
Drivstofforbedrer".
Resultat var ikke til å tro! Fra å bruke i snitt mellom
20-25 liter i timen, med en 1800 maskes Akratrål, gikk
forbruket ned til mellom 11 - 15 liter. Motoren gar
merkbart mye stillere, eksostemperaturen har gått ned ca
50 grader ved høy belastning. Temperaturen på motoren
ligger også mer stabilt på mellom 85-90 grader, dette
til tross for eventuelt høyere turtall og turbotrykk.
Etter at vi gikk over til "Royal Purple" motorolje
slipper vi å bytte olje hver 500 time. Vi skifter nå
hver 2500 / 3000 timer.
I vår byttet vi en del reimer/filtre/anoder på motoren
ved "Hanstholm Skibsmedie" i Danmark. Vi fikk av dem
beskjed om at maks turtall på maskinen er ca 1620 omdr.
ved fult vriding på propellen. Om vi lette litt på
"vængnen" skulle vi kunne oppnå maks 1800 omdr. Vi
testet dette og oppdaget at ved fullt påslag/fulle
"vænger" klarer vi i overkant av 1800 omdr. Letter vi
litt vridningen på propellen, klarer vi mellom 1900-2000
omdr. At friksjonen er lavere, og torquen har økt etter
behandlingen er det ingen som helst tvil om.
Videre brukte vi å fylle ca 15-20 liter hydraulikkolje i
mnd. Etter behandlingen med 25 liter "QMI
Hydraulikkbehandling" har det ikke vært etterfylt de
siste 4 mnd. Resultatet har blitt at vinsjene går
roligere (mindre støy), blir ikke fullt så varme som
for, og bruker til nå nesten ikke olje. På styremaskinen
gikk det ca. en 1/2 liter i uke. Denne behandlet vi med
"QMI Servobe-handling" og "QMI Lekkasjestopper". Siden
behandlingen har vi ikke etterfylt.
Vi er 2 skift ombord. Den går mer eller mindre 24 timer
i døgnet året rundt, med unntak av noen timer hver
søndag og andre helligdager.
Da forbruket er redusert med ca 60 %, sparer vi
ufattelige 200 - 250 000.- i året. På motoren sparer vi
21 oljeskift i året.
For oss er dette nesten for godt til å være sant, og vi
tar frem kalkulatoren og regner snittforbruk vær gang vi
bunkrer diesel. OMI anbefales på det sterkeste fra vår
side!
Med vennlig hilsen
Karstein Rasmussen / M/S Storm Partrederi Vedr.
smøreoljeforbruk på våre to Caterpillar 3406 DITA
hjelpemotorer.
Fra båten var ny i 1998, brukte hjelpemotor 2, mye mer
smøreolje enn hjelpemotor 1.I 2002 startet vi
registrering og kalkulering av forbruket på disse
motorene, helt fram til begge motorene ble overhalt i
slutten av Aug. 2006.
Motorenes gangtid ved overhaling: Hjelpemotor 1: 17954
t. Hjelpemotor 2: 16462 t.
I 2002 brukte hjelpemotor 1 i snitt 0,0589 liter
smøreolje pr. driftstime.
I 2002 brukte hjelpemotor 2 i snitt 0,1160 liter
smøreolje pr. driftstime.
I 2004 brukte hjelpemotor 1 i snitt 0,0693 liter
smøreolje pr. driftstime.
I 2004 brukte hjelpemotor 2 i snitt 0,1076 liter
smøreolje pr. driftstime.
I 2006 brukte hjelpemotor 1 i snitt 0,1372 liter
smøreolje pr. driftstime.
I 2006 brukte hjelpemotor 2 i snitt 0,0838 liter
smøreolje pr. driftstime.
Hjelpemotor 1 hadde 0,8 m/m slitekant øverst i
sylinderveggene, alle slitedeler ble skiftet.
Hjelpemotor 2 hadde ingen slitekant. Service firmaet
valgte å skifte alle slitedeler likt med motor nr. 1.
Rammelagrene ble ikke skiftet på nr. 2, bare stikk-
kontrollert og funnet OK.
Konklusjon: Motor nr.1 hadde mye slitasje, motor nr. 2
hadde minimal slitasje.
I februar 2004 ble hjelpemotor nr.2, behandlet med QMI
innvendig motorvask og Qmi motorbehandling. Driftstid
var da ca. 12000 timer.
Vi ser her at motor nr. 1 har økt smøreoljeforbruket med
over 100 %.
Vi ser også at motor nr. 2 har redusert
smøreoljeforbruket med ca. 25 %.
Det er vel her tydelig at en QMI behandling kan
anbefales for reduksjon av oljeforbruk og reduserte
kostnader på innkjøp av smøreolje. Oljeskift
intervallene kan trygt forlenges.
Service intervallene kan også trygt forlenges, og
utgiftene på servicearbeider samt utgifter på slitedeler
reduseres kraftig.
”North Stream” den 5 sept. 06.
Svein Aase
Maskinsjef. Vedr.girbehandling av sentralgir omb.i
M/S"Morten Einar"
Fra høsten 2001 har vi hatt problem med sentralgiret.
Det har blitt varmt og slått seg ut på for lavt
oljetrykk etter et par timer gange.
Har vert i kontakt med Karmøy Vinsj, som har levert
giret, flere ganger.
Problemet blei berre verre og verre for oss. På slutten
gjekk alarmen på for lavt oljetrykk efter en halv time,
og giret slo seg ut etter ca. en time.
Fredag 12.04.2002 var vi på Husøy og lossa. Hadde folk
omb, fra Karmøy Vinsj. De skiftet innføringshylse og
o-ringer til denne. Noe galt utover dette kunne de ikke
finne. Konklusjonen ble at det måtte være innvendig
lekkasje i giret.
Dette ville føre til at olja blei varm, viskositeten
sank og giret slo seg ut pa for lavt oljetrykk. Dette
ville ta ca. 2 dager å reparere.
Kom i kontakt med Jan Torkelsen som meinte han kunne
hjelpe oss med dette problemet. Han kom om bord med 3
liter QMI Lekkasjestopper. Etter litt diskusjon med han,
mente han vi skulle prøve med 3 kanner QMI
Girbehandling. Også Karmøy Vinsj anbefalte å skifte til
et nr. tykkere olje.
Det ble skiftet olje, hadde på 2 liter QMI
lekkasjestopper samt ca.14 liter QMI girbehandling.
Temperaturen ble merkbar lavere, innkobblingstrykk og
smøroljetrykk kom opp og giret ble liggende inne.
Vi ville prøve det som prøvast kunne for ikke å matte
brekke av fisket, håpet er at vi kunne utsette
vedlikeholdet pa giret fram til sommaren. Etter som
dette ser ut nu, kan vi kanskje klare det. Vi har hatt 2
turer etter at vi behandlet giret, og maskinisten har
den formeining at dette virker.
Jeg for min del har fått god tru på QMI.
Hilsen
Troland Havfiske
V/Abraham Inge Troland
5384 Torangsvåg
VEDR.: QMI MOTORBEHANDLING MED PTFE POLYMER.
M/K TAMARA, reketråler-46 fot er utstyrt med en GM
Detroit Diesel 6V 71N- 76 modell-original ytelse 230 hk.
v/ 2100 o/min.
Denne motoren ble montert i 1987 og marinisert ned til
ca. 200 hk. v/1800 o/min. Maskinen ble fullstendig
overhalt høsten 1991 og har blitt kjørt ca. 3000
driftstimer siden.
Dette er en meget robust og driftssikker motor,
tilpasset båtens bruksområde og ennå vel verd å ta vare
på, selv om drivstoff-forbruk er noe høyt i forhold til
ytelsen, ca. 25 I/timen ved 1800 o/min.
For å teste effekten på QMI behandlingen ble det
foretatt målinger før og etter 50 timers driftstid med
følgende observasjoner og resultat:
Drivstoff-forbruk redusert med 12,6% ( Fra ca. 25 liter
til ca. 22 liter i timen v/1800 o/min.)
Smøreoljeforbruk redusert med 20% (Fra 1 liter til 0,8
liter pr. 25 timers driftstid.)
Starter lettere, selv uten motorvarmer innkoplet.
(Smøreolje API-CD-11 VISKOSITET GRAD SAE 40.)
ØKET MAX TURTALL PA PROPELLEN FRA 1800 TIL 2000* O/MIN.
(Denne økningen medfører ikke at kjølevanns temperaturen
stiger over det normale. Før behandlingen med QMI
begynte båten å riste på 1800 o/min, så den gikk best på
1400/1500 omdreininger)
Motoren går lunere med redusert støynivå.
*Denne effektøkningen på en fast propell er ca. 20%
Det ble også behandlet en rekesollemaskin. Denne
maskinen hadde problemer med smøringen. Etter
behandlingen med QMI ble strømforbruket redusert med 80%
fra 10 amp. til 2 amp. (Elektromotoren til
rekesollemaskinen hadde en driftsspenning på 24volt.)
QMI kan antagelig brukes på de fleste roterende
komponenter med godt resultat og kan anbefales på det
beste.
T. M. TRONDAL
VEDR.: BRUK AV QMI PÅ MIN REKETRÅLER "M/S
BELLROCK".
Jeg har nu en tid prøvet QMI's produkter på min
reketråler "M/S Bellrock."
Motor, reduksjonsgear, frontgear og hydraulikk er blitt
behandlet, og resultatene er meget positive.
Motoren går mye lunere, og vibrasjonen i de kritiske
områder er redusert betraktelig og omdreiningen på
tomgang er økt fra 550 til 600 pr. min(ca. 10%økning).
Omdreiningene på full fart er vanskelig å måle, da jeg
har hydraulisk vribart propellanlegg, men det virker som
det er mere kraft i motoren
Reduksjonsgearet arbeider også mye bedre, og støyen er
redusert betraktelig.
I frontgearet har jeg hatt en del problemer med for høy
temperatur (ca.70-750 C), gearet har vært demontert
flere ganger uten at jeg har kunnet finne noen feil.
Etter behandlingen med QMI er temperaturen redusert til
50 - 550 C (ca. 30% kjøligere) på full belastning.
Også hydraulikk for vinsj har fått en behandling og her
er resultatet forbløffende. Temperaturen er redusert
betraktelig, og her er det ingen tvil om at kraften har
økt, så dette produktet vil jeg anbefale på det
varmeste, det holder hva det lover.
Med hilsen
Øivind Olsen, maskinist
BESPARELSE VED BRUKEN AV QMI PÅ HJELPEMOTORER:
Behandling av hjelpemotorer ombord i M/S VILLA
tilhørende Kystverket.
Vi kan her se at hjelpemotor 3, som for øvrig har ca.
250 timer mer gangtid på smøreoljen, har et mye bedre
analyseresultat enn hjelpemotor l og 2. Hjelpemotor 3
ble for øvrig behandlet med, QMI innvendig motorvask og
QMI motorbehandling 10.01.96. Hjelpemotor 3 hadde da en
total. gangtid på 56.061 timer. Oljeanalysen av
14.05.97., ble tatt etter 61.041 timer, dvs. 4.980 timer
etter behandlingen med QMI. Vi ser ut fra disse
oljemålingene at selv etter ca. 5000 timer, så ligger
slitasjenivået på hjelpemotor 3, som er QMI behandlet
ca. 5000 brukstimer tidligere, ca. 50% under
hjelpemotorene som ikke er QMI behandlet. Hjelpemotor 3,
har en gangtid på ca. l3 timer pr. døgn. 0ljeforbruket
var på ca 5 liter pr. døgn, før behandlingen, dette ble
redusert til 5 liter pr. uke etter QMI behandlingen.
D.v.s. med 85% reduksjon i oljeforbruket.
På hjelpemotor 1 ble reduksjon av jernpartikler redusert
med 86%. På hjelpemotorene 2 og 3 ble tallene
henholdsvis 79% og 70%.
Oljeforbruket pr. time før behandling = 0,385 liter /
timen
Oljeforbruk etter QMI behandling, = 0,055 liter / timen
Spart oljeforbruk = 0,33 liter / timen
Pris på smøreolje kr. 7.50 pr. liter.
Dette gir en besparelse på redusert smøreoljeforbruk:
Kr. 7,50 x 0,18 x4980 = kr. 12,325,50
Kostpris for QMI behandling " l.674,00
Netto besparelse: kr. 10,651,00
TESTING AV MOTORBEHANDLING QMI
Når det gjelder motorbehandlingsmidler og
dieseltilsettingsmidler så har jeg personlig vært
skeptisk, og ikke brukt slikt. Bortsett fra litt
totaktsolje i enkelte dieselfyllinger for smøring av
deler i pumpe, dyser og lignende.
Jeg har imidlertid for en uke siden behandlet min
marinemotor (VOLVO TMD 31. A) med ett produkt som heter
QMI, og grunnen til at jeg prøvde dette er følgende:
Jeg er selv fagutdannet motormekaniker og jeg har en
kamerat som jobber Offshore som er maskiningeniør. Det
var i en samtale vi hadde at han kom til å fortelle meg
om dette stoffet, og at det var brukt mye i offshore og
skipsindustrien med svært positive resultater.
Behandlingen gjøres like enkelt som ett oljeskift
Dette har skjedd med min VOLVO:
1: Den går merkbart stillere (mykere)
2: Ved oppstart oser den mye mindre (og denne motoren er
kjent for å ose når den er kald)
3: Når jeg fikk båten, monterte jeg gløding, for jeg
syntes den krevde for mye "filing" selv på sommeren.
Nå starter den momentant uten gløding
4: Oljen er like ren etter 10 timers kjøring
5: Tomgangsturtallet økte med 100 rpm, maxturtall var
det samme.
6: Motoren dreier mye raskere rundt på starteren (føles
som batteriet er kraftigere) men det er selvsagt grunnet
mindre friksjon. Jeg vil gjerne dele denne erfaringen
med dere, for jeg har som sagt hatt en svært positiv
opplevelse.
Dette kan selvfølgelig brukes på alle typer kjøretøyer
(bil ca 500,-) Brukes mye på anleggskjøretøyer.
Det som også er verd å merke seg er at slitasjen ved
oppstart, når motoren er kald, reduseres med opptil 90
%. Og det er verd å merke seg at en motor slites mer de
første 5 minutter,enn de neste 5 timer.
Friksjonen i motorens vitale deler etter en slik
behandling er som Våt is mot våt is. (testresultat i
Guinnes rekordbok)
Det er også viktig å si at dette er ikke en
motorreparasjon, men en behandling. Og ulike motorer, og
gamle / nye motorer kan erfares ulikt. Motorleverandører
opprettholder garanti selv om ny motor behandles.
NB!! Det er også en renseprosess for drivstoffsystemet.
Ring meg på tlf: 91846063 el 75040470
Mvh Jostein Hansen
|
|
|
|
 |
|