Fritid

Selv om de aller fleste fritidsbåter ikke er utsatt for de samme påkjenninger som eksempelvis fiskebåter og andre industrielle båter, vil en QMI behandling ha samme positive effekt. Igjen snakker vi om en redusert friksjon på alle friksjonsflater i båtmotoren som igjen reduserer slitasjen betraktelig.
I tillegg til sparte vedlikeholdskostnader, vil behandlingen bidra til en økt annenhåndsverdi. Er du i besittelse av en noe eldre og tilårskommen båt, vil du definitivt merke en stor forbedring på motoren etter en QMI behandling.
Loading
                     Søk etter referanser, biltyper, problemløsninger, produkter eller forhandlere

Hei igjen Thor!

Driver jo mye med båter, både med påhengere og hekkaggregat, men også store saker som de 140-foterne jeg reiste med i Barentshavet da jeg var yngre. Nå fortiden tar jeg stort sett overhaling på hjelpemotorene (400-700HK) på slike fartøy. Ser imidlertid at rederiene kunne gjort svære penger på å behandle motorene med QMI, men det er så vanskelig å overbevise dem, at jeg føler meg fristet til å behandle en motor, og så legge frem 'beviset' for dem. Hekkaggregatet på Nordstar24' får jo inn mye vann når der blir lekkasje på
gummibelger og sånt, og jeg tok full overhaling på dette allerede etter 2 års bruk av denne grunn. Etter overhaling fylte jeg på QMI-gearbehandling, i tilfelle uhellet skulle melde seg igjen. Dette er 2 år siden, og i år fikk jeg valuta for pengene. Gummibelg rundt drivaksling var sprukket og giret fullt av saltvann. Tro meg eller ei; ingen skader på tannhjul, lagre og andre komponenter. Dette skyldes den sterke beskyttelsesfilmen QMI står for.

MVH Hans Borch



Hei Thor                  25. oktober 2012
Jeg har en gammel Ingersoll-Rand modell 220 kompressor som en gang i tiden har stått på ett verksted i Narvik, den ble byttet ut fordi den var veldig gammel og bråkte noe vannvittig. Etter full overgang av hele kompressoren, alt fra tank til stempelringer og div pakninger, så ladet den godt, men bråkte fremdeles mye og ble ganske fort varm. Etter QMI Kompressor tilsettning i samme oljen som før, ble lyden drastisk forandret. Den ble mye stillere og slettest ikke så fort varm, helt utrolig hva en liten skvett av det middelet kunne gjøre. Jeg slipper i hvertfall å tenke på å skaffe meg ny kompressor, da jeg tipper at denne varer mange år til.
Hilsen Lars Erik Fagerli
Tlf 90800066

Hei Thor.
Er i utgangspunktet skeptisk til alle typer tilsetningsstoffer som tilbydes på markedet.

Før hadde jeg problemer med at alarmen gikk på 750 omdreininger p..g.a. lavt oljetrykk. Etter ca 2,5 til 3 times kjøring i garasjen med ferskvannskjøling på sjøvannspumpen, som motoren hentet fra samme fat som eksosen gikk i, endret oljetrykket seg til ca 2,3 kp på 700 omdreininger og dette er uten belastning. På 3500 omdreininger er trykket nå på 6,0 kp uten belastning. Motoren går også finere. Ja alt har endret seg til det mye, mye, mye bedre.

Det finnes det ikke et bedre verktøy for motoren enn en QMI motorbehandling. Min VOLVO PENTA AQAD 30A ble som ny.
Alle parametere for motoren som er oppgitt som ny, er de samme som jeg har nå etter behandlingen med QMI MOTORBEHANDLING, og det kun 3 timers kjøring uten belastning.

Motoren tar 9,5 liter, jeg tappet av 3 liter og tilsatt 3 liter QMI motorbehandling.

Roy Arnfinn Olsen, Finnsnes
Hei Thor!

Jeg kjøpte QMI motorbehandling og QMI automat-behandling av deg våren 2008. Ble tipset om QMI via en venn av meg som har brukt stoffet i mange år på sine yrkes-fiskebåter. Jeg er veldig fornøyd og her skal du få en tilbakemelding på mine erfaringer.

Jeg har motorbehandlet både bil (Audi A6 1,9 TDI) og båt (Volvo Penta TMD 22, 78 HK) med QMI. Felles for både bil og båt var betydelig redusert støynivå. Den harde lyden forsvant og motorene gikk mere stillegående. Dette merket jeg spesielt på Volvo Penta'en i båten. Jeg har ikke målt støyen før/etter, men reduksjonen i støy var så merkbar som om man hadde etterisolert motorrommet.

På seilbåten min sitter det altså i en Volvo Penta TMD 22 på 78 HK, fast propellaksling og et servogear (med automatgear-olje). Motor og gear var gått ca. 4500 timer da jeg behandlet med QMI. Dette servogearet begynte å fuske når det var kaldt. Når jeg koplet til forover så begynte akslingen å gå sakte rundt, men den fulgte ikke alltid med når jeg ga turtall på motoren. Måtte da prøve flere ganger til at jeg hørte at gearet koplet skikkelig til (veldig skummelt ved manuvrering i havn). Problemet var kun ved kaldt gear.
Etter tips fra min kompis skiftet jeg olje på gearet og skulle tilsette QMI (noe jeg glemte). Problemet var det samme også etter oljeskift. Da jeg noen uker senere skulle fylle "QMI for automat" på min samboer's bil oppdaget jeg at flasken var uåpnet. Dro da tilbake til båten og peilet oljen på gearet, og riktig , det var over minimum men ikke på max (hadde jo satt av et par desiliter til QMI). Fylte så på QMI for automat og kjørte propellen i et par timer. Dette var mai 2008. Jeg har brukt båten en god del etter dette og gearet har vært helt feilfritt etter QMI.Siden jeg byttet olje og glemte å fylle på QMI første gangen så sier det meg at det var QMIbehandlingen som resulterte i at feilen forsvant, og ikke oljebytte.

Jeg syntes nesten dette er for godt til å være sant, men det skjedde i hvertfall meg. I utgangspunktet så forventer jeg bare at bruk av QMI skal minske slitasje / utsette reparasjoner. Vi er nå kommet til Januar 2009 og snart står en ny sesong for døren. Du skal få tilbakemelding om gearet er feilfritt eller ikke etter neste sesong.

Jeg skriver dette for at du kan tipse andre i samme situasjon som meg. Skulle du bruke story'en min i reklame el. er det greit for meg. Om så blir tilfelle så kan det tas med at jeg ikke er betalt for å skrive denne tilbakemeldingen - ble bare så glad for at det virket langt over
forventning.

Med vennlig hilsen
Arno Elvestad, Krokkleiva
Hei!

Historien skriver seg fra i fjor sommer, da jeg hadde en cabincruiser med nyoverhalt motor og hele sommeren foran meg på sjøen.Motoren var en Hammerhead, eller nærmere bestemt 6,5 diesel GM motor med kompressormating og mekanisk dieselpumpe for maritim bruk.
Denne var oppgitt til oppunder 300hk ved 3600o/min. Jeg ville selvfølgelig gi motoren den "beste" behandlig fra min side (trodde jeg), nemlig vår alles kjente MOBIL 1.
Trosset alle som sa at denne motoren skal kun ha mineralolje, ellers går det galt...
Første del av innkjøring ble gjort i benk i 5 timer og alt virket ok. Temp ca 90`c og oljetrykk på tomgang var 1,5 bar.
Båten ble sjøsatt og alt som kjøling og olje ble sjekket før turen begynte.
Etter 1/2 times kjøring i 3000 o /min sank oljetrykket til 0,75 bar når den ble lagt på tomgang. Ok, varm olje tenkte jeg og dro videre i 1/2 time og plutselig gikk turtallet litt ned og så lyste oljelampa i 1 sekund så smalt det.
Ferien 07 var over, og vi ble slept i land.
Ved demontering av motoren var det et jævlig syn som møtte meg, alle lagre var smeltet fast til veivakselen, kamakselens lagre hadde løsnet fra blokka og satt fast til kammen- konklusjonen var totalt havari grunnet manglende smøring. Oljen var kullsort og luktet kraftig brent.
Hva var det vi sa, fikk jeg høre fra de som har "peiling", men jeg trodde kanskje helsyntetisk olje av verdensklasse tålte høyere temp og fremdeles smøre litt bedre enn mineralsk olje. Men nei, den koster bare mye.
Sommeren 08 var jeg klar med en nyoverhalt motor nr 2 av samme slag og de samme forutsetningene som før unntatt økt oljevolum fra 6 til 11 liter.
Snakket med en hyggelig herremann på QMI på Mjøndalen. Han garanterte meg at helsynt. oljen han hadde skulle holde mål, og at det bare var tull med mineralolje anbefalingene. Ringte faktisk flere ganger til han for å forsikre meg om at han garanterte at skulle være god nok.
Jeg tok med 2 flasker qmi metallbehandling i tillegg til helsyntetisk Royale Purple oljen han anbefalte. Smurte inn alle innvendige deler i motoren under overhalingen med metallbehandlingen i samme slengen for å være sikker fra først øyeblikk.
Så kom vi til prøvekjøring som var en nervepirrende opplevelse på grunn av fjorårets fadse.
Kjørte en halv time på 1500- 2000 o/min da alt var nytt. Deretter skulle vi teste om motoren holdt max belastning over lengre tid. Vi dro turtallet gradvis oppover og begynt å lure å om det var tull med turtelleren da den passerte 3800 o/min uten at grensa var nådd. Vi ville ikke gi den mere enn det i frykt for mekanisk brudd som råder eller veivaksel. Slik holdt vi på i ca 45 minutter og alt fungerte godt.
Da båten veier vel 4000 kg og er 28 fot kunne vi ikke ha så stor stigning på propell fra før av på grunn av belastningen på motoren, men må revurdere det etter denne testen. Toppfart ble ikke målt før og etter behandlingen, men den ble nok høyere iflg turtall.
Temperaturen kom opp til 90 grader men det tok lang tid denne gangen, og oljetrykket lå på 1,5 bar på tomgang ved varm motor etter dette.
Motorgangen var ikke til å kjenne igjen, den vanlige vonde GM diesel gangen var betraktelig redusert. Peilet oljen og den var like gjennomsiktig som da jeg hadde den på.
Båten er nå solgt og har ikke hørt negative tilbakemeldinger fra kjøper.
Privatbilene går også på samme bahandling nå.
Anbefales på det sterkeste!!

Mvh Øyvind Hammeren
Hei

Jeg kjøpte en brukt Volvo Penta TAMD 30 1984 modell, som var overhalt med nye sylinderforinger, planslipt topp og avbalansert veiv for ca 300 timer siden. Min Motor hadde gått 1 000 timer totalt. Jeg fikk problemer med oljetrykket. Hadde oljetrykksventiler ute og byttet seter til disse. Det hjalp litt på oljetrykk ved marsjfart, men ikke mye (kunne spart meg for dette). På marsjfart var trykket på ca 3 PSI, mens det falt til ca 0,5på tomgang.
Jeg blandet inn to flasker innvendig motorvask som jeg kjørte på tomgang i ca 40 minutter.
Etter fem minutter steg oljetrykket på tomgang til ca 4 PSI. Tappet av gammel olje som så ut som mørk grå gjørme. Skiftet filter og byttet olje til Royal Purple 15- 40 olje. Nå har jeg ca 6 PSI på marsjfart og 2,5- 3 Psi på tomgang.
Deretter kjørte jeg en tur på ca to timer i marsjfart. Har fått god service og veiledning fra folkene på QMI. Trykket holder seg nå stabilt, mens det sank før når oljen ble varm.
Dette synes jeg er knallbra, og gleder meg til neste sesong

Kan trygt anbefale denne kuren, den er enkel og lettvint.

Med vennlig hilsen
Martin Yggeseth
Eier av en Polar 770 med en "ny" motor
VEDR. QMI-BEHANDLING AV BÅTMOTOR – YANMAR 2GM

Tilfeldigvis kom jeg over en artikkel i et båtblad om produktet QMI. Jeg er skeptisk til "vidundermiddel", men etter å ha tatt kontakt med QMI Norge og fått tilsendt brosjyrer så "tente" jeg på produktet og bestemte meg for å prøve dette på vår båtmotor.

I plastsnekka vår sitter det en Yanmar 2GM – 2 sylindret dieselmotor fra 1981. Det var ikke noe galt med motoren fra før, men vi ville likevel se om QMI kunne "sprite" den litt opp. Etter å ha gjennomført QMI behandlingen slik foreskrevet (full fart i 1-2 timer) på med-følgende bruksanvisning, så kunne vi slå fast at max. omdreining på motoren var øket fra ca. 3200 rpm. til oppunder 3500 rpm.

Det er ytterst sjelden vi sånn sett har bruk for denne forbedringen siden vi nesten aldri går for full fart, men det var likevel ikke tvil om at QMI-behandlingen virket !

I tillegg starter motoren lettere selv om den aldri har vært direkte tung å starte og vi mener også at den går "mykere" selv om vi ikke har testet dette vitenskapelig.
Vi har ikke noen vitenskapelige bevis for at motoren er bedre, men overnevnte fakta basert på vår erfaring kan ikke underslås.

God egen erfaring med QMI gjør også at jeg kan anbefale produktet til andre. Norheimsund, 27. april 2001

Vennlig hilsen
Eivind Straumstein, Norheimsund
TESTING AV MOTORBEHANDLING QMI
Hei Båtvenner!

Når det gjelder motorbehandlingsmidler og dieseltilsettingsmidler så har jeg personlig vært skeptisk, og ikke brukt slikt. Bortsett fra litt totaktsolje i enkelte dieselfyllinger for smøring av deler i pumpe, dyser og lignende.
Jeg har imidlertid for en uke siden behandlet min marinemotor (VOLVO TMD 31. A) med ett produkt som heter QMI, og grunnen til at jeg prøvde dette er følgende:
Jeg er selv fagutdannet motormekaniker og jeg har en kamerat som jobber Offshore som er maskiningeniør. Det var i en samtale vi hadde at han kom til å fortelle meg om dette stoffet, og at det var brukt mye i offshore og skipsindustrien med svært positive resultater. Når det gjelder metallurgi og kjemiske prosesser som skjer i motor legger jeg ved noe teknisk materiell for å lese.
Men en av grunnene til at jeg tar kontakt med dere er for det første for å fortelle de forandringer som skjedde med min Volvo, og for det andre for å bestille til de av dere som måtte finne dette spennende å prøve. For å oppnå maksimale rabatter. (en behandling med rens og tilsetting på en motor med 8-15 liter motorolje koster ca 1100,- kroner).
Behandlingen gjøres like enkelt som ett oljeskift.

Dette har skjedd med min VOLVO:
1: Den går merkbart stillere (mykere)
2: Ved oppstart oser den mye mindre (og denne motoren er kjent for å ose når den er kald)
3: Når jeg fikk båten, monterte jeg gløding, for jeg syntes den krevde for mye "filing" selv på sommeren. Nå starter den momentant uten gløding
4: Oljen er like ren etter 10 timers kjøring
5: Tomgangsturtallet økte med 100 rpm maxturtall var det samme.
6: Motoren dreier mye raskere rundt på starteren (føles som batteriet er kraftigere) men det er selvsagt grunnet mindre friksjon.

Jeg vil gjerne dele denne erfaringen med dere, for jeg har som sagt hatt en svært positiv opplevelse. Dette kan selvfølgelig brukes på alle typer kjøretøyer (bil ca kr. 500,-) Brukes mye på anleggskjøretøyer. Det som også er verd å merke seg er at slitasjen ved oppstart, når motoren er kald, reduseres med opptil 90 %. Og det er verd å merke seg at en motor slites mer de første 5 minutter, enn de neste 5 timer. Friksjonen i motorens vitale deler etter en slik behandling er som Våt is mot våt is. (testresultat i Guinnes rekordbok) Det er også viktig å si at dette er ikke en motorreparasjon, men en behandling. Og ulike motorer, og gamle / nye motorer kan erfares ulikt. Motorleverandører opprettholder garanti selv om ny motor behandles.NB!! Det er også en renseprosess for drivstoffsystemet. (se vedlagte brosjyre)Les mer om QMI på Internet: www.qmi.no

Mvh Jostein Hansen
Jeg viser til artikkel i Sjøfartsdirektoratets blad Navigare oktoberutgaven år 2000 skrevet av undertegnede, og til samme artikkel trykket i Maskintidene noe senere. Jeg gir uttrykk i artikkelen for at jeg personlig har svært positiv erfaring med teflonbehandling av motor og giroverføringer på biler innen familie og vennekrets.

I tillegg vil jeg nevne at jeg i de siste 15 år har vært og er fremdeles eier av en trimmet V6 outboard motor med ytelse 230 HK (pluss) som brukes uvanlig mye. Selv om det i alle år har vært benyttet "outboard gearbox oil" i undervannshuset av markedets beste kvalitet har giroljen (1 liter) etter mer enn 100 timers drift vært svart! og luktet brent. Dette vil jeg tro skyldes det enorme tanntrykket som oppstår i denne type undervannshus tilkoblet en slik kraftig motor.

Etter diskusjoner med ekspertise hos flere oljeselskaper - som stort sett var skeptisk til teflontilsetning - av bl. a. redsel for at oljens additivpakke kunne komme i ubalanse. Dette kan som kjent få fatale konsekvenser spesielt i det belastningene er så marginale som i ovennevnte tilfelle.

Dette til tross ble det innblandet 5 — 10% teflon QMI girtilsetning i oljen for sesongen 1998. Inn og utkobling ble lettere og det metalliske "klakket" i det clutchen tok inngrep ble mykere. Det kan og virke som om frasparket fra propellen ytterligere har øket grunnet glattere girkasse. Ved de senere oljeskift har ut tappet olje vist preg av å fått mye mindre juling enn tidligere, da farge og lukt er normal.

Jeg kommer i alle fall til å fortsette med denne doseringen.

Med vennlig hilsen
John R. Aicher
Erfaringer etter motorbehandlinger med QMI Teflonbehandlinger sommeren 2002

Jeg er meget tilfreds eier av Storebror 400 motorbåt med 2 Volvo Penta dieselmotorer. For I år siden anbefalte min gamle kunde Ralph Petterson meg å Teflonbehandle begge motorene og girene.

Etter bruksanvisningen ble motorene behandlet og jeg var spent på å teste effekten. Vi startet opp for en lengre tur i Oslofjorden. Etter et par timers innkjøring dro jeg på til full speed på begge motorene. Dette ble en utrolig opplevelse for meg og mine passasjerer.

Tidligere var jeg aldri kommet over 23 knop, men nå økte farten jevnt og behagelig til 25 knop dvs. hele 2 knops øking etter bare 1 liter QMI PTFE Teflon på hver motor Jeg var lovet en effektøking på ca. 10 - 12 %.

Leverandøren QMI Scandinavia i Mjøndalen garanterer at effekten holder hele 1000 driftstimer i motorene (bensin eller diesel). Dette tilsvarer 80.000 km. for bilmotorer. I liter Teflon i oljen er tilstrekkelig for motorer med opp til 3 liter slagvolum. Ved ny behandling brukes bare 1/3-del av første dosering.

Ekstra hyggelig var det at motorvibrasjonene var nesten helt borte og motorstøy ble sterkt redusert. Dieselforbruket er redusert vel 10 % d v.s. motsatt av effektøking, også smøreoljeforbruket er gått betydelig ned, uten at det er målt eksakt.

Ved sesongstart 2003 vil jeg som anbefalt av forhandleren også Teflonbehandle begge girene for å få ennå mer behagelig og økonomisk drift.

Nå ser jeg frem til en fin sommer på sjøen uten bekymringer med båt elder motorer.

Med vennlig hilsen
Rune Nielsen
Vedr. Motorrens og PTFE - behandling med QMI produkter

Undertegnede har en Tresfjord 29 modell 1981, utstyrt med Perkins 85 hK firesylindret dieselmotor. Oljefyllingsmengde er 9 liter totalt.

Motoren har over årene bare hatt vanlig oljeskift og bytte av motor- og brennstoff-filter, og etter hvert ble den tungstartet, særlig på varm motor. Toppfart viste synkende tendens, og var mot opprinnelig ca. 11 knop sunket til godt under 10 knop. Brennstoffdyser viste seg ved kontroll å ha sot- og tjærebelgg, særlig på ån av dysene. Tomgangs- turtallet var noe ujevnt, og man merket at motoren " slet " under drift selv på lave turtall

Det ble vurdert å ta motoren ut for total renovering og honing av sylindrene, noe som ville koste i størrelsesorden kr. 15.000,- til 20.000,-. I stedet ble Ralph Petterson kontaktet, og bistod med i alt 4 produkter til behandling av motor og gear : QMI innvendig motorvask ble tilsatt under drift i 25 minutter, og motoroljen tappet av, motoroljefilter skiftet ut med nytt.QMI Premium Engene Treatment med PTFE ble deretter tilsatt i blanding med 8 liter motorolje, og motoren ble startet direkte. - Samtidig ble QMI gearbehandlingsolje tilsatt gearboksen, og QMI diesel konserverings-middel ble tilsatt motoroljetanken. Resultat av behandlingen, som tok kun en time, var som følger :

Motoren startet omgående, og løp meget lettere med et noe høyere turtall på tomgang, uten at ny tomgangsinnstilling var nødvendig. Siden motoren var varm, kunne båten under prøvekjøring bringes rett opp i maksimalt turtall, som stabiliserte seg raskt på 2600. Før behandlingen kom turtallet ikke over 2500.

Det mest bemerkelsesverdige var imidlertid at hastigheten ved 2600 økte fra 9,5 til 11,4 knop, stabilt over 2 timer. Kjølevannstemperaturen sank fra 95 °C til 90°C under turen, og motoren løp uanstrengt ved toppfart så vel som ved lavere hastigheter. Så vel vibrasjoner i båten, som generelt støynivå, sank betraktelig under alle hastigheter, og ved sakte styrefart mot havn var motoren knapt nok hørbar.

Ved kontrollstart etter 2 timer ved maka hastighet restartet motoren omgående, noe som var mulig før behandlingen med QMI produktene. Som konklusjon på den meget vellykkede behandlingen ble det besluttet å gjennomføre denne også på vår BMW 735i modell 1986 ( se eget referanseark ).

Bjørn Egeland
VEDR.: QMI BEHANDLING FOR TO-TAKTS BÅTMOTORER.

Endelig noe som sparer meg for ganske store utgifter!

Jeg kjører båtrace, i sport 550 klassen, denne klassen skal ikke overstige 550 kubikk. Motoren jeg kjører er en 2 sylindret totaktsmotor, som i utgangspunktet ikke skal overstige et turtall på 5500, men blir som oftest kjørt på 8000 omdreininger, resultatet er at motoren stadig skjærer seg. I år har jeg ikke kjørt selv, men testet motorer og bygd motorer.

Jeg har nå testet QMI. Hva det er med dette stoffet vet jeg ikke, men det har gitt meg store overraskelser, og ikke en eneste skjæring til nå. Temperaturen på motoren har gått ned, meget positivt. Turtallet har gått merkbart opp, høyere kompresjon er også et pluss.

Med andre ord, her skjer det noe positivt. Absolutt noe som passer meg meget bra. Fra neste år blir hver blokk jeg bruker behandlet med QMI, helt uten tvil.

Har også behandlet motorens gearkasse, det virker som den er mye lettere i drift og har blitt tystere, det er også mindre spon i oljen jeg tappet ut.

Min sønn presterte å kjøre 2 mil uten olje i bensinen på sin moped, etter at han hadde behandlet den med QMI. Han er helt overbevist om at QMI reddet både veiv og sylinder, da dette er en 2 takts motor.

Jeg vil anbefale QMI på det varmeste.

Med hilsen fra
Sigmund Dahl
VEDR.: BRUK AV QMI PÅ MIN REKETRÅLER "M/S BELLROCK".

Jeg har nu en tid prøvet QMI's produkter på min reketråler "M/S Bellrock."

Motor, reduksjonsgear, frontgear og hydraulikk er blitt behandlet, og resultatene er meget positive.

Motoren går mye lunere, og vibrasjonen i de kritiske områder er redusert betraktelig og omdreiningen på tomgang er økt fra 550 til 600 pr. min(ca. 10%økning). Omdreiningene på full fart er vanskelig å måle, da jeg har hydraulisk vribart propellanlegg, men det virker som det er mere kraft i motoren

Reduksjonsgearet arbeider også mye bedre, og støyen er redusert betraktelig.

I frontgearet har jeg hatt en del problemer med for høy temperatur (ca.70-750 C), gearet har vært demontert flere ganger uten at jeg har kunnet finne noen feil. Etter behandlingen med QMI er temperaturen redusert til 50 - 550 C (ca. 30% kjøligere) på full belastning.

Også hydraulikk for vinsj har fått en behandling og her er resultatet forbløffende. Temperaturen er redusert betraktelig, og her er det ingen tvil om at kraften har økt, så dette produktet vil jeg anbefale på det varmeste, det holder hva det lover.

Med hilsen
Øivind Olsen, maskinist, SALTRØD
Hei!

Tok oljeskift sammen med QMI ved ca 8000 km. Innvendig motorvask var ikke nødvendig iht leverandør.

Resultat:
Atskillig mindre støy fra motoren, særlig ved oppstart. Atskillig mer "villig" motor under alle forhold. Alt virker mer 'uanstrengt' og vi lurer på om vi fortsatt kjører dieselmotor. 0,4 liter pr mil lavere gjennomsnittforbruk (oppsto etter ca 700 km; 0,89
ble 0,85) blandet kjøring. Dette skyldes helt sikkert nedsatt innvendig friksjon i motoren.

Tok også QMI-behandling på automatkassen. Dette er for å øke levetiden på denne, og man kan neppe vente seg noen merkbar virkning umiddelbart. Viktig å tappe av like mye som man fyller på erfarte jeg. Den nye Tiptronic kassen
på XC 90 er meget følsom mht oljenivå. Vet at kassen får et mye lengre liv med QMI, noe som jeg har testet på utallige (både automat og manuell) biler de siste ca 7 årene. Friksjon mellom roterende deler blir jo nesten eliminert med denne behandlingen, og friksjonsplater i automatkasse blir uberørt!

Skal også ta behandling på servostyringen. Dette for øket livslengde, ikke fordi jeg merker resultat umiddelbart.

PS! Når man plukker fra hverandre komponenter som har gått med QMI (motorer, girkasser, hjullagre osv), ser man at slitasje etc er unormalt lav, i forhold til komponenter som har gått med konvensjonell smøring! F.eks gikk min MB309 300.000 km uten service/etterspenning på forhjulslagre etter å ha byttet ut original grease med QMI, og jeg åpnet dem nå for å se om etterjustering/utskifting var nødvendig, men ruller og baner er fortsatt helt blanke og fine og ingen utskifting/justering var nødvendig, så kun
tetningsringer ble skiftet. Det første settet varte ca 25.000 km. Dette er servicevogn som er minst 2/3 lastet hele tiden.

Vi har også konstatert at bakaksler holder hele 'brukstiden' (ca 200.000 km) i firmaet, hvis vi bruker QMI-tilsetning sammen med gearoljen. Tidligere var vi vant til havarier mellom 100-150.000 km. Viktig å fokusere på at biler/maskiner som går med høy belastning, er de som gjør best nytte av QMI-produktene.

Bruker QMI både på motor og hekkaggregat når det gjelder min Nordstar 24'. Dette for å unngå havarier og tidlig nedsliting av komponenter. Uansett er der mindre vibrasjon i båten, og turtall på maks gikk opp fra ca 3.740 til ca 3.810 etter ca 3 timers kjøring! Vanskelig å måle forbruk på slike båter, men vi ser at man trenger mindre gass for å holde samme fart som før.

Ja, dette er vert å satse på!

MVH Hans Borch
 

Copyright 2010 © QMI | Designed by HC reklame