| |





|

 |
Fritid
Selv om de aller fleste fritidsbåter ikke er utsatt for
de samme påkjenninger som eksempelvis fiskebåter og
andre industrielle båter, vil en QMI behandling ha samme
positive effekt. Igjen snakker vi om en redusert
friksjon på alle friksjonsflater i båtmotoren som igjen
reduserer slitasjen betraktelig.
I tillegg til sparte vedlikeholdskostnader, vil
behandlingen bidra til en økt annenhåndsverdi. Er du i
besittelse av en noe eldre og tilårskommen båt, vil du
definitivt merke en stor forbedring på motoren etter en
QMI behandling.
|
Loading
Søk etter referanser, biltyper, problemløsninger, produkter
eller forhandlere
Dette ble skrevet på Båtplassen:
http://baatplassen.no/i/topic/63522-prosjekt-nimbus-4000/?page=7&tab=comments#comment-1138115
Vedr. rens av kjølevannsystemet jeg utførte på begge motorene
mine har jeg en erfaring jeg gjerne vil dele

Systemrens ser ut til å være et produkt som er mye brukt med
gode erfaringer, så valget var ikke vanskelig når jeg skulle i
gang med mine 2 grønne, helt til jeg regnet på hvor mye jeg
trengte og hva det ville koste.Systemrens skal blandes 10-15% og
til begge system pr. motor ville det gå med ca. 10L, pris ca.
2000,-
:
QMI har et noe lignende produkt som kalles Radiator rens, dette
skal kun blandes 3% og koster ca. 100,- Literen og for mitt
tilfelle ville dette komme på ca. 200,-
:
Så jeg bestilte radiatorens og satte det i garasjen ...
Når jobben så skulle utføres, en god mnd. senere tenkte jeg at
den QMIèn var så billig at den virker sikkert ikke, så
Systemrens ble innkjøpt og jobben påbegynt ....
Etter å ha lest om en del erfaringer med rusk og avleiringer som
følge av behandlingen, tenkte jeg å lage en "beholder" med en
form for filtrering av prosessen, turen gikk til biltema der
innkjøp av plastkanne, skrog gjennomføringer og et filter fant
sted.
Så tilbake til QMIèn...tenkte eg skulle prøve det ut og fylte på
en motor og fulgte forklaringen på baksiden , dette skulle ikke
stå i 2 døgn , men skulle kjøres varmt og avtappes først når
motor ble kald , siden jeg gjorde dette om kvelden , ble det
ikke tappet av før morgen etter , og overraskelsen var stor når
jeg så hva som kom ut en allerede ferdig systemrens behandlet
motor , vannet som var klart som drikkevann var nå brunsvart og
drittent ...for å få ut QMI blandingen satte jeg på trykkvann og
tappet i 20 liters dunker , og jeg målte 240 liter før vannet
var klart igjen.
Erfaringen tilsier at QMIèn som sto i garasjen ble grundig
undervurdert, etter min mening et bedre produkt enn systemrens,
til 10% av prisen
:

PS! gjentok samme behandling på den andre motoren, samme
resultat

Hei igjen Thor!
Driver jo mye med båter, både med påhengere og hekkaggregat, men
også store saker som de 140-foterne jeg reiste med i
Barentshavet da jeg var yngre. Nå fortiden tar jeg stort sett
overhaling på hjelpemotorene (400-700HK) på slike fartøy. Ser
imidlertid at rederiene kunne gjort svære penger på å behandle
motorene med QMI, men det er så vanskelig å overbevise dem, at
jeg føler meg fristet til å behandle en motor, og så legge frem
'beviset' for dem. Hekkaggregatet på Nordstar24' får jo inn mye
vann når der blir lekkasje på
gummibelger og sånt, og jeg tok full overhaling på dette
allerede etter 2 års bruk av denne grunn. Etter overhaling fylte
jeg på QMI-gearbehandling, i tilfelle uhellet skulle melde seg
igjen. Dette er 2 år siden, og i år fikk jeg valuta for pengene.
Gummibelg rundt drivaksling var sprukket og giret fullt av
saltvann. Tro meg eller ei; ingen skader på tannhjul, lagre og
andre komponenter. Dette skyldes den sterke beskyttelsesfilmen
QMI står for.
MVH Hans Borch
Hei Thor
25. oktober 2012
Jeg har en gammel Ingersoll-Rand modell 220 kompressor som
en gang i tiden har stått på ett verksted i Narvik, den ble
byttet ut fordi den var veldig gammel og bråkte noe
vannvittig. Etter full overgang av hele kompressoren, alt
fra tank til stempelringer og div pakninger, så ladet den
godt, men bråkte fremdeles mye og ble ganske fort varm.
Etter QMI Kompressor tilsettning i samme oljen som før, ble
lyden drastisk forandret. Den ble mye stillere og slettest
ikke så fort varm, helt utrolig hva en liten skvett av det
middelet kunne gjøre. Jeg slipper i hvertfall å tenke på å
skaffe meg ny kompressor, da jeg tipper at denne varer mange
år til.
Hilsen Lars Erik Fagerli
Hei Thor.
Er i utgangspunktet skeptisk til alle typer
tilsetningsstoffer som tilbydes på markedet.
Før hadde jeg problemer med at alarmen gikk på 750
omdreininger p..g.a. lavt oljetrykk. Etter ca 2,5 til 3
times kjøring i garasjen med ferskvannskjøling på
sjøvannspumpen, som motoren hentet fra samme fat som
eksosen gikk i, endret oljetrykket seg til ca 2,3 kp på
700 omdreininger og dette er uten belastning. På 3500
omdreininger er trykket nå på 6,0 kp uten belastning.
Motoren går også finere. Ja alt har endret seg til det
mye, mye, mye bedre.
Det finnes det ikke et bedre verktøy for motoren enn en
QMI motorbehandling. Min VOLVO PENTA AQAD 30A ble som
ny.
Alle parametere for motoren som er oppgitt som ny, er de
samme som jeg har nå etter behandlingen med QMI
MOTORBEHANDLING, og det kun 3 timers kjøring uten
belastning.
Motoren tar 9,5 liter, jeg tappet av 3 liter og tilsatt
3 liter QMI motorbehandling.
Roy Arnfinn Olsen, Finnsnes Hei Thor!
Jeg kjøpte QMI motorbehandling og QMI automat-behandling
av deg våren 2008. Ble tipset om QMI via en venn av meg
som har brukt stoffet i mange år på sine
yrkes-fiskebåter. Jeg er veldig fornøyd og her skal du
få en tilbakemelding på mine erfaringer.
Jeg har motorbehandlet både bil (Audi A6 1,9 TDI) og båt
(Volvo Penta TMD 22, 78 HK) med QMI. Felles for både bil
og båt var betydelig redusert støynivå. Den harde lyden
forsvant og motorene gikk mere stillegående. Dette
merket jeg spesielt på Volvo Penta'en i båten. Jeg har
ikke målt støyen før/etter, men reduksjonen i støy var
så merkbar som om man hadde etterisolert motorrommet.
På seilbåten min sitter det altså i en Volvo Penta TMD
22 på 78 HK, fast propellaksling og et servogear (med
automatgear-olje). Motor og gear var gått ca. 4500 timer
da jeg behandlet med QMI. Dette servogearet begynte å
fuske når det var kaldt. Når jeg koplet til forover så
begynte akslingen å gå sakte rundt, men den fulgte ikke
alltid med når jeg ga turtall på motoren. Måtte da prøve
flere ganger til at jeg hørte at gearet koplet skikkelig
til (veldig skummelt ved manuvrering i havn). Problemet
var kun ved kaldt gear.
Etter tips fra min kompis skiftet jeg olje på gearet og
skulle tilsette QMI (noe jeg glemte). Problemet var det
samme også etter oljeskift. Da jeg noen uker senere
skulle fylle "QMI for automat" på min samboer's bil
oppdaget jeg at flasken var uåpnet. Dro da tilbake til
båten og peilet oljen på gearet, og riktig , det var
over minimum men ikke på max (hadde jo satt av et par
desiliter til QMI). Fylte så på QMI for automat og
kjørte propellen i et par timer. Dette var mai 2008. Jeg
har brukt båten en god del etter dette og gearet har
vært helt feilfritt etter QMI.Siden jeg byttet olje og
glemte å fylle på QMI første gangen så sier det meg at
det var QMIbehandlingen som resulterte i at feilen
forsvant, og ikke oljebytte.
Jeg syntes nesten dette er for godt til å være sant, men
det skjedde i hvertfall meg. I utgangspunktet så
forventer jeg bare at bruk av QMI skal minske slitasje /
utsette reparasjoner. Vi er nå kommet til Januar 2009 og
snart står en ny sesong for døren. Du skal få
tilbakemelding om gearet er feilfritt eller ikke etter
neste sesong.
Jeg skriver dette for at du kan tipse andre i samme
situasjon som meg. Skulle du bruke story'en min i
reklame el. er det greit for meg. Om så blir tilfelle så
kan det tas med at jeg ikke er betalt for å skrive denne
tilbakemeldingen - ble bare så glad for at det virket
langt over
forventning.
Med vennlig hilsen
Arno Elvestad, Krokkleiva Hei!
Historien skriver seg fra i fjor sommer, da jeg hadde en
cabincruiser med nyoverhalt motor og hele sommeren foran
meg på sjøen.Motoren var en Hammerhead, eller nærmere
bestemt 6,5 diesel GM motor med kompressormating og
mekanisk dieselpumpe for maritim bruk.
Denne var oppgitt til oppunder 300hk ved 3600o/min. Jeg
ville selvfølgelig gi motoren den "beste" behandlig fra
min side (trodde jeg), nemlig vår alles kjente MOBIL 1.
Trosset alle som sa at denne motoren skal kun ha
mineralolje, ellers går det galt...
Første del av innkjøring ble gjort i benk i 5 timer og
alt virket ok. Temp ca 90`c og oljetrykk på tomgang var
1,5 bar.
Båten ble sjøsatt og alt som kjøling og olje ble sjekket
før turen begynte.
Etter 1/2 times kjøring i 3000 o /min sank oljetrykket
til 0,75 bar når den ble lagt på tomgang. Ok, varm olje
tenkte jeg og dro videre i 1/2 time og plutselig gikk
turtallet litt ned og så lyste oljelampa i 1 sekund så
smalt det.
Ferien 07 var over, og vi ble slept i land.
Ved demontering av motoren var det et jævlig syn som
møtte meg, alle lagre var smeltet fast til veivakselen,
kamakselens lagre hadde løsnet fra blokka og satt fast
til kammen- konklusjonen var totalt havari grunnet
manglende smøring. Oljen var kullsort og luktet kraftig
brent.
Hva var det vi sa, fikk jeg høre fra de som har
"peiling", men jeg trodde kanskje helsyntetisk olje av
verdensklasse tålte høyere temp og fremdeles smøre litt
bedre enn mineralsk olje. Men nei, den koster bare mye.
Sommeren 08 var jeg klar med en nyoverhalt motor nr 2 av
samme slag og de samme forutsetningene som før unntatt
økt oljevolum fra 6 til 11 liter.
Snakket med en hyggelig herremann på QMI på Mjøndalen.
Han garanterte meg at helsynt. oljen han hadde skulle
holde mål, og at det bare var tull med mineralolje
anbefalingene. Ringte faktisk flere ganger til han for å
forsikre meg om at han garanterte at skulle være god
nok.
Jeg tok med 2 flasker qmi metallbehandling i tillegg til
helsyntetisk Royale Purple oljen han anbefalte. Smurte
inn alle innvendige deler i motoren under overhalingen
med metallbehandlingen i samme slengen for å være sikker
fra først øyeblikk.
Så kom vi til prøvekjøring som var en nervepirrende
opplevelse på grunn av fjorårets fadse.
Kjørte en halv time på 1500- 2000 o/min da alt var nytt.
Deretter skulle vi teste om motoren holdt max belastning
over lengre tid. Vi dro turtallet gradvis oppover og
begynt å lure å om det var tull med turtelleren da den
passerte 3800 o/min uten at grensa var nådd. Vi ville
ikke gi den mere enn det i frykt for mekanisk brudd som
råder eller veivaksel. Slik holdt vi på i ca 45 minutter
og alt fungerte godt.
Da båten veier vel 4000 kg og er 28 fot kunne vi ikke ha
så stor stigning på propell fra før av på grunn av
belastningen på motoren, men må revurdere det etter
denne testen. Toppfart ble ikke målt før og etter
behandlingen, men den ble nok høyere iflg turtall.
Temperaturen kom opp til 90 grader men det tok lang tid
denne gangen, og oljetrykket lå på 1,5 bar på tomgang
ved varm motor etter dette.
Motorgangen var ikke til å kjenne igjen, den vanlige
vonde GM diesel gangen var betraktelig redusert. Peilet
oljen og den var like gjennomsiktig som da jeg hadde den
på.
Båten er nå solgt og har ikke hørt negative
tilbakemeldinger fra kjøper.
Privatbilene går også på samme bahandling nå.
Anbefales på det sterkeste!!
Mvh Øyvind Hammeren Hei
Jeg kjøpte en brukt Volvo Penta TAMD 30 1984 modell, som
var overhalt med nye sylinderforinger, planslipt topp og
avbalansert veiv for ca 300 timer siden. Min Motor hadde
gått 1 000 timer totalt. Jeg fikk problemer med
oljetrykket. Hadde oljetrykksventiler ute og byttet
seter til disse. Det hjalp litt på oljetrykk ved
marsjfart, men ikke mye (kunne spart meg for dette). På
marsjfart var trykket på ca 3 PSI, mens det falt til ca
0,5på tomgang.
Jeg blandet inn to flasker innvendig motorvask som jeg
kjørte på tomgang i ca 40 minutter.
Etter fem minutter steg oljetrykket på tomgang til ca 4
PSI. Tappet av gammel olje som så ut som mørk grå
gjørme. Skiftet filter og byttet olje til Royal Purple
15- 40 olje. Nå har jeg ca 6 PSI på marsjfart og 2,5- 3
Psi på tomgang.
Deretter kjørte jeg en tur på ca to timer i marsjfart.
Har fått god service og veiledning fra folkene på QMI.
Trykket holder seg nå stabilt, mens det sank før når
oljen ble varm.
Dette synes jeg er knallbra, og gleder meg til neste
sesong
Kan trygt anbefale denne kuren, den er enkel og
lettvint.
Med vennlig hilsen
Martin Yggeseth
Eier av en Polar 770 med en "ny" motor VEDR.
QMI-BEHANDLING AV BÅTMOTOR – YANMAR 2GM
Tilfeldigvis kom jeg over en artikkel i et båtblad om
produktet QMI. Jeg er skeptisk til "vidundermiddel", men
etter å ha tatt kontakt med QMI Norge og fått tilsendt
brosjyrer så "tente" jeg på produktet og bestemte meg
for å prøve dette på vår båtmotor.
I plastsnekka vår sitter det en Yanmar 2GM – 2 sylindret
dieselmotor fra 1981. Det var ikke noe galt med motoren
fra før, men vi ville likevel se om QMI kunne "sprite"
den litt opp. Etter å ha gjennomført QMI behandlingen
slik foreskrevet (full fart i 1-2 timer) på med-følgende
bruksanvisning, så kunne vi slå fast at max. omdreining
på motoren var øket fra ca. 3200 rpm. til oppunder 3500
rpm.
Det er ytterst sjelden vi sånn sett har bruk for denne
forbedringen siden vi nesten aldri går for full fart,
men det var likevel ikke tvil om at QMI-behandlingen
virket !
I tillegg starter motoren lettere selv om den aldri har
vært direkte tung å starte og vi mener også at den går
"mykere" selv om vi ikke har testet dette vitenskapelig.
Vi har ikke noen vitenskapelige bevis for at motoren er
bedre, men overnevnte fakta basert på vår erfaring kan
ikke underslås.
God egen erfaring med QMI gjør også at jeg kan anbefale
produktet til andre. Norheimsund, 27. april 2001
Vennlig hilsen
Eivind Straumstein, Norheimsund TESTING AV
MOTORBEHANDLING QMI
Hei Båtvenner!
Når det gjelder motorbehandlingsmidler og
dieseltilsettingsmidler så har jeg personlig vært
skeptisk, og ikke brukt slikt. Bortsett fra litt
totaktsolje i enkelte dieselfyllinger for smøring av
deler i pumpe, dyser og lignende.
Jeg har imidlertid for en uke siden behandlet min
marinemotor (VOLVO TMD 31. A) med ett produkt som heter
QMI, og grunnen til at jeg prøvde dette er følgende:
Jeg er selv fagutdannet motormekaniker og jeg har en
kamerat som jobber Offshore som er maskiningeniør. Det
var i en samtale vi hadde at han kom til å fortelle meg
om dette stoffet, og at det var brukt mye i offshore og
skipsindustrien med svært positive resultater. Når det
gjelder metallurgi og kjemiske prosesser som skjer i
motor legger jeg ved noe teknisk materiell for å lese.
Men en av grunnene til at jeg tar kontakt med dere er
for det første for å fortelle de forandringer som
skjedde med min Volvo, og for det andre for å bestille
til de av dere som måtte finne dette spennende å prøve.
For å oppnå maksimale rabatter. (en behandling med rens
og tilsetting på en motor med 8-15 liter motorolje
koster ca 1100,- kroner).
Behandlingen gjøres like enkelt som ett oljeskift.
Dette har skjedd med min VOLVO:
1: Den går merkbart stillere (mykere)
2: Ved oppstart oser den mye mindre (og denne motoren er
kjent for å ose når den er kald)
3: Når jeg fikk båten, monterte jeg gløding, for jeg
syntes den krevde for mye "filing" selv på sommeren. Nå
starter den momentant uten gløding
4: Oljen er like ren etter 10 timers kjøring
5: Tomgangsturtallet økte med 100 rpm maxturtall var det
samme.
6: Motoren dreier mye raskere rundt på starteren (føles
som batteriet er kraftigere) men det er selvsagt grunnet
mindre friksjon.
Jeg vil gjerne dele denne erfaringen med dere, for jeg
har som sagt hatt en svært positiv opplevelse. Dette kan
selvfølgelig brukes på alle typer kjøretøyer (bil ca kr.
500,-) Brukes mye på anleggskjøretøyer. Det som også er
verd å merke seg er at slitasjen ved oppstart, når
motoren er kald, reduseres med opptil 90 %. Og det er
verd å merke seg at en motor slites mer de første 5
minutter, enn de neste 5 timer. Friksjonen i motorens
vitale deler etter en slik behandling er som Våt is mot
våt is. (testresultat i Guinnes rekordbok) Det er også
viktig å si at dette er ikke en motorreparasjon, men en
behandling. Og ulike motorer, og gamle / nye motorer kan
erfares ulikt. Motorleverandører opprettholder garanti
selv om ny motor behandles.NB!! Det er også en
renseprosess for drivstoffsystemet. (se vedlagte
brosjyre)Les mer om QMI på Internet: www.qmi.no
Mvh Jostein Hansen Jeg viser til artikkel i
Sjøfartsdirektoratets blad Navigare oktoberutgaven år
2000 skrevet av undertegnede, og til samme artikkel
trykket i Maskintidene noe senere. Jeg gir uttrykk i
artikkelen for at jeg personlig har svært positiv
erfaring med teflonbehandling av motor og
giroverføringer på biler innen familie og vennekrets.
I tillegg vil jeg nevne at jeg i de siste 15 år har vært
og er fremdeles eier av en trimmet V6 outboard motor med
ytelse 230 HK (pluss) som brukes uvanlig mye. Selv om
det i alle år har vært benyttet "outboard gearbox oil" i
undervannshuset av markedets beste kvalitet har giroljen
(1 liter) etter mer enn 100 timers drift vært svart! og
luktet brent. Dette vil jeg tro skyldes det enorme
tanntrykket som oppstår i denne type undervannshus
tilkoblet en slik kraftig motor.
Etter diskusjoner med ekspertise hos flere oljeselskaper
- som stort sett var skeptisk til teflontilsetning - av
bl. a. redsel for at oljens additivpakke kunne komme i
ubalanse. Dette kan som kjent få fatale konsekvenser
spesielt i det belastningene er så marginale som i
ovennevnte tilfelle.
Dette til tross ble det innblandet 5 — 10% teflon QMI
girtilsetning i oljen for sesongen 1998. Inn og
utkobling ble lettere og det metalliske "klakket" i det
clutchen tok inngrep ble mykere. Det kan og virke som om
frasparket fra propellen ytterligere har øket grunnet
glattere girkasse. Ved de senere oljeskift har ut tappet
olje vist preg av å fått mye mindre juling enn
tidligere, da farge og lukt er normal.
Jeg kommer i alle fall til å fortsette med denne
doseringen.
Med vennlig hilsen
John R. Aicher Erfaringer etter motorbehandlinger
med QMI Teflonbehandlinger sommeren 2002
Jeg er meget tilfreds eier av Storebror 400 motorbåt med
2 Volvo Penta dieselmotorer. For I år siden anbefalte
min gamle kunde Ralph Petterson meg å Teflonbehandle
begge motorene og girene.
Etter bruksanvisningen ble motorene behandlet og jeg var
spent på å teste effekten. Vi startet opp for en lengre
tur i Oslofjorden. Etter et par timers innkjøring dro
jeg på til full speed på begge motorene. Dette ble en
utrolig opplevelse for meg og mine passasjerer.
Tidligere var jeg aldri kommet over 23 knop, men nå økte
farten jevnt og behagelig til 25 knop dvs. hele 2 knops
øking etter bare 1 liter QMI PTFE Teflon på hver motor
Jeg var lovet en effektøking på ca. 10 - 12 %.
Leverandøren QMI Scandinavia i Mjøndalen garanterer at
effekten holder hele 1000 driftstimer i motorene (bensin
eller diesel). Dette tilsvarer 80.000 km. for
bilmotorer. I liter Teflon i oljen er tilstrekkelig for
motorer med opp til 3 liter slagvolum. Ved ny behandling
brukes bare 1/3-del av første dosering.
Ekstra hyggelig var det at motorvibrasjonene var nesten
helt borte og motorstøy ble sterkt redusert.
Dieselforbruket er redusert vel 10 % d v.s. motsatt av
effektøking, også smøreoljeforbruket er gått betydelig
ned, uten at det er målt eksakt.
Ved sesongstart 2003 vil jeg som anbefalt av
forhandleren også Teflonbehandle begge girene for å få
ennå mer behagelig og økonomisk drift.
Nå ser jeg frem til en fin sommer på sjøen uten
bekymringer med båt elder motorer.
Med vennlig hilsen
Rune Nielsen Vedr. Motorrens og PTFE - behandling
med QMI produkter
Undertegnede har en Tresfjord 29 modell 1981, utstyrt
med Perkins 85 hK firesylindret dieselmotor.
Oljefyllingsmengde er 9 liter totalt.
Motoren har over årene bare hatt vanlig oljeskift og
bytte av motor- og brennstoff-filter, og etter hvert ble
den tungstartet, særlig på varm motor. Toppfart viste
synkende tendens, og var mot opprinnelig ca. 11 knop
sunket til godt under 10 knop. Brennstoffdyser viste seg
ved kontroll å ha sot- og tjærebelgg, særlig på ån av
dysene. Tomgangs- turtallet var noe ujevnt, og man
merket at motoren " slet " under drift selv på lave
turtall
Det ble vurdert å ta motoren ut for total renovering og
honing av sylindrene, noe som ville koste i
størrelsesorden kr. 15.000,- til 20.000,-. I stedet ble
Ralph Petterson kontaktet, og bistod med i alt 4
produkter til behandling av motor og gear : QMI
innvendig motorvask ble tilsatt under drift i 25
minutter, og motoroljen tappet av, motoroljefilter
skiftet ut med nytt.QMI Premium Engene Treatment med
PTFE ble deretter tilsatt i blanding med 8 liter
motorolje, og motoren ble startet direkte. - Samtidig
ble QMI gearbehandlingsolje tilsatt gearboksen, og QMI
diesel konserverings-middel ble tilsatt motoroljetanken.
Resultat av behandlingen, som tok kun en time, var som
følger :
Motoren startet omgående, og løp meget lettere med et
noe høyere turtall på tomgang, uten at ny
tomgangsinnstilling var nødvendig. Siden motoren var
varm, kunne båten under prøvekjøring bringes rett opp i
maksimalt turtall, som stabiliserte seg raskt på 2600.
Før behandlingen kom turtallet ikke over 2500.
Det mest bemerkelsesverdige var imidlertid at
hastigheten ved 2600 økte fra 9,5 til 11,4 knop, stabilt
over 2 timer. Kjølevannstemperaturen sank fra 95 °C til
90°C under turen, og motoren løp uanstrengt ved toppfart
så vel som ved lavere hastigheter. Så vel vibrasjoner i
båten, som generelt støynivå, sank betraktelig under
alle hastigheter, og ved sakte styrefart mot havn var
motoren knapt nok hørbar.
Ved kontrollstart etter 2 timer ved maka hastighet
restartet motoren omgående, noe som var mulig før
behandlingen med QMI produktene. Som konklusjon på den
meget vellykkede behandlingen ble det besluttet å
gjennomføre denne også på vår BMW 735i modell 1986 ( se
eget referanseark ).
Bjørn Egeland VEDR.: QMI BEHANDLING FOR TO-TAKTS
BÅTMOTORER.
Endelig noe som sparer meg for ganske store utgifter!
Jeg kjører båtrace, i sport 550 klassen, denne klassen
skal ikke overstige 550 kubikk. Motoren jeg kjører er en
2 sylindret totaktsmotor, som i utgangspunktet ikke skal
overstige et turtall på 5500, men blir som oftest kjørt
på 8000 omdreininger, resultatet er at motoren stadig
skjærer seg. I år har jeg ikke kjørt selv, men testet
motorer og bygd motorer.
Jeg har nå testet QMI. Hva det er med dette stoffet vet
jeg ikke, men det har gitt meg store overraskelser, og
ikke en eneste skjæring til nå. Temperaturen på motoren
har gått ned, meget positivt. Turtallet har gått
merkbart opp, høyere kompresjon er også et pluss.
Med andre ord, her skjer det noe positivt. Absolutt noe
som passer meg meget bra. Fra neste år blir hver blokk
jeg bruker behandlet med QMI, helt uten tvil.
Har også behandlet motorens gearkasse, det virker som
den er mye lettere i drift og har blitt tystere, det er
også mindre spon i oljen jeg tappet ut.
Min sønn presterte å kjøre 2 mil uten olje i bensinen på
sin moped, etter at han hadde behandlet den med QMI. Han
er helt overbevist om at QMI reddet både veiv og
sylinder, da dette er en 2 takts motor.
Jeg vil anbefale QMI på det varmeste.
Med hilsen fra
Sigmund Dahl VEDR.: BRUK AV QMI PÅ MIN REKETRÅLER
"M/S BELLROCK".
Jeg har nu en tid prøvet QMI's produkter på min
reketråler "M/S Bellrock."
Motor, reduksjonsgear, frontgear og hydraulikk er blitt
behandlet, og resultatene er meget positive.
Motoren går mye lunere, og vibrasjonen i de kritiske
områder er redusert betraktelig og omdreiningen på
tomgang er økt fra 550 til 600 pr. min(ca. 10%økning).
Omdreiningene på full fart er vanskelig å måle, da jeg
har hydraulisk vribart propellanlegg, men det virker som
det er mere kraft i motoren
Reduksjonsgearet arbeider også mye bedre, og støyen er
redusert betraktelig.
I frontgearet har jeg hatt en del problemer med for høy
temperatur (ca.70-750 C), gearet har vært demontert
flere ganger uten at jeg har kunnet finne noen feil.
Etter behandlingen med QMI er temperaturen redusert til
50 - 550 C (ca. 30% kjøligere) på full belastning.
Også hydraulikk for vinsj har fått en behandling og her
er resultatet forbløffende. Temperaturen er redusert
betraktelig, og her er det ingen tvil om at kraften har
økt, så dette produktet vil jeg anbefale på det
varmeste, det holder hva det lover.
Med hilsen
Øivind Olsen, maskinist, SALTRØD Hei!
Tok oljeskift sammen med QMI ved ca 8000 km. Innvendig
motorvask var ikke nødvendig iht leverandør.
Resultat:
Atskillig mindre støy fra motoren, særlig ved oppstart.
Atskillig mer "villig" motor under alle forhold. Alt
virker mer 'uanstrengt' og vi lurer på om vi fortsatt
kjører dieselmotor. 0,4 liter pr mil lavere
gjennomsnittforbruk (oppsto etter ca 700 km; 0,89
ble 0,85) blandet kjøring. Dette skyldes helt sikkert
nedsatt innvendig friksjon i motoren.
Tok også QMI-behandling på automatkassen. Dette er for å
øke levetiden på denne, og man kan neppe vente seg noen
merkbar virkning umiddelbart. Viktig å tappe av like mye
som man fyller på erfarte jeg. Den nye Tiptronic kassen
på XC 90 er meget følsom mht oljenivå. Vet at kassen får
et mye lengre liv med QMI, noe som jeg har testet på
utallige (både automat og manuell) biler de siste ca 7
årene. Friksjon mellom roterende deler blir jo nesten
eliminert med denne behandlingen, og friksjonsplater i
automatkasse blir uberørt!
Skal også ta behandling på servostyringen. Dette for
øket livslengde, ikke fordi jeg merker resultat
umiddelbart.
PS! Når man plukker fra hverandre komponenter som har
gått med QMI (motorer, girkasser, hjullagre osv), ser
man at slitasje etc er unormalt lav, i forhold til
komponenter som har gått med konvensjonell smøring!
F.eks gikk min MB309 300.000 km uten
service/etterspenning på forhjulslagre etter å ha byttet
ut original grease med QMI, og jeg åpnet dem nå for å se
om etterjustering/utskifting var nødvendig, men ruller
og baner er fortsatt helt blanke og fine og ingen
utskifting/justering var nødvendig, så kun
tetningsringer ble skiftet. Det første settet varte ca
25.000 km. Dette er servicevogn som er minst 2/3 lastet
hele tiden.
Vi har også konstatert at bakaksler holder hele
'brukstiden' (ca 200.000 km) i firmaet, hvis vi bruker
QMI-tilsetning sammen med gearoljen. Tidligere var vi
vant til havarier mellom 100-150.000 km. Viktig å
fokusere på at biler/maskiner som går med høy
belastning, er de som gjør best nytte av QMI-produktene.
Bruker QMI både på motor og hekkaggregat når det gjelder
min Nordstar 24'. Dette for å unngå havarier og tidlig
nedsliting av komponenter. Uansett er der mindre
vibrasjon i båten, og turtall på maks gikk opp fra ca
3.740 til ca 3.810 etter ca 3 timers kjøring! Vanskelig
å måle forbruk på slike båter, men vi ser at man trenger
mindre gass for å holde samme fart som før.
Ja, dette er vert å satse på!
MVH Hans Borch |
|
|
|