----- Original Message -----
From: MARITIMTEKNIKK V/THORKELSEN
To: Thor Johansen
Subject: Behandling
hovedmotor West Queen (Pielstick type 12-PC 2V
Hei Thor,
Snakket med reder igår og fikk følgende informasjon:
Etter behandlingen forlot skipet Receife og satte kurs
for Lagos.Smøreolje forbruket var før behandling ca.530
liter pr døgn. Etter behandling gikk dette ned til 410
liter. En
besparelse på 120 liter pr døgn.Turboladere
og luftkjølere ble rengjort i Receife og skipet økte
sin hastighet med 2 sjømil.
Behandlingen har dermed vært vellykket.
Vennlig hilsen
Jan Thorkelsen
Maritim Teknikk
Mobil 90858947 Fax 52830327 Telefon 52830349
Sent: Monday, December 09, 2002 1:56 PM
Hei Thor
25. oktober 2012
Jeg har en gammel Ingersoll-Rand modell 220
kompressor som en gang i tiden har stått på ett
verksted i Narvik, den ble byttet ut fordi den var
veldig gammel og bråkte noe vannvittig. Etter full
overgang av hele kompressoren, alt fra tank til
stempelringer og div pakninger, så ladet den godt,
men bråkte fremdeles mye og ble ganske fort varm.
Etter QMI Kompressor tilsettning i samme oljen som
før, ble lyden drastisk forandret. Den ble mye
stillere og slettest ikke så fort varm, helt utrolig
hva en liten skvett av det middelet kunne gjøre. Jeg
slipper i hvertfall å tenke på å skaffe meg ny
kompressor, da jeg tipper at denne varer mange år
til.
Hilsen Lars Erik Fagerli

Det var
tegn til dramatikk når det plutselig oppsto full
maskinstans i lastebåten "Nyvang" når den for noen uker
siden var under veis fra Bergen til Rådal i Ryfylke.
Båten var tom for last og sto høyt i sjøen. Det var
kraftig vind i området og kort avstand til land.
Vindretningen var ugunstig og båten drev raskt mot
brenningene. Maskinen var uten oljetrykk, men mannskapet
hadde ikke noe valg. De måtte starte opp igjen uten olje
på motoren, hvis de skulle berge båten. Det gjorde de.
Samtidig prøvde de å pumpe olje inn på motoren og lyktes
delvis med det. Femten minutter senere var båten brakt i
sikkerhet. Reder Kurt Einarsen takker det at det gikk så
bra og motoren ikke ble ødelagt, det faktum at den var
behandlet med et stoff som kalles QMI PTFE. Dette
stoffet blir tilsatt smøreoljen i motoren for å
forhindre friksjon mellom maskinoverflatene. "Jeg er er
sikker på at dette reddet motoren. Egentlig skulle vi
ikke engang klart å starte opp maskinen uten oljetrykk
men takket være dette stoffet så gikk det og vi fikk
berget fartøyet, sier han.

Av
Magnus Thor Hafsteinsson
Det
holdt på å gå ille forleden når hovedmotoren til
lastefartøyet "Nyvang" stoppet plutselig når båten var
på seiling i sterk vind sør for Bergen. Mannskapet måtte
starte opp uten oljetrykk på motoren for å berge
fartøyet fra å drive på land.
ARKIVFOTO
Les om motoren
til Hans Edv. Berg, den ble reddet fra havari;
Klikk her
Les også
om motorsykkelen til Karl Flatland;
Klikk her
Vedr. smøreoljeforbruk på våre to Caterpillar 3406 DITA
hjelpemotorer.
Fra båten var ny i 1998, brukte hjelpemotor 2, mye mer
smøreolje enn hjelpemotor 1.I 2002 startet vi
registrering og kalkulering av forbruket på disse
motorene, helt fram til begge motorene ble overhalt i
slutten av Aug. 2006.
Motorenes gangtid ved overhaling: Hjelpemotor 1: 17954
t. Hjelpemotor 2: 16462 t.
I 2002 brukte hjelpemotor 1 i snitt 0,0589 liter
smøreolje pr. driftstime.
I 2002 brukte hjelpemotor 2 i snitt 0,1160 liter
smøreolje pr. driftstime.
I 2004 brukte hjelpemotor 1 i snitt 0,0693 liter
smøreolje pr. driftstime.
I 2004 brukte hjelpemotor 2 i snitt 0,1076 liter
smøreolje pr. driftstime.
I 2006 brukte hjelpemotor 1 i snitt 0,1372 liter
smøreolje pr. driftstime.
I 2006 brukte hjelpemotor 2 i snitt 0,0838 liter
smøreolje pr. driftstime.
Hjelpemotor 1 hadde 0,8 m/m slitekant øverst i
sylinderveggene, alle slitedeler ble skiftet.
Hjelpemotor 2 hadde ingen slitekant. Service firmaet
valgte å skifte alle slitedeler likt med motor nr. 1.
Rammelagrene ble ikke skiftet på nr. 2, bare stikk-
kontrollert og funnet OK.
Konklusjon: Motor nr.1 hadde mye slitasje, motor nr. 2
hadde minimal slitasje.
I februar 2004 ble hjelpemotor nr.2, behandlet med QMI
innvendig motorvask og Qmi motorbehandling. Driftstid
var da ca. 12000 timer.
Vi ser her at motor nr. 1 har økt smøreoljeforbruket med
over 100 %.
Vi ser også at motor nr. 2 har redusert
smøreoljeforbruket med ca. 25 %.
Det er vel her tydelig at en QMI behandling kan
anbefales for reduksjon av oljeforbruk og reduserte
kostnader på innkjøp av smøreolje. Oljeskift
intervallene kan trygt forlenges.
Service intervallene kan også trygt forlenges, og
utgiftene på servicearbeider samt utgifter på slitedeler
reduseres kraftig.
”North Stream”, Svein Aase, Maskinsjef. My
experience with QMI is with only one engine Kawasaki Man
52/55 12 cyl.mrd
I added QMI after a complete overhaul off main engine in
January 2001
Before we added QMI the engine was running good, with
only 4 hours off hire last year
So then way spend all this money for QMI.
I heard from sister Vessel Sea Pride and had read a
report from Navigare that
this is a well known product that will reduce friction
in engine, and with less friction
better performance, less fuel and oil consumption.
What did I experience
My experience after only four month running is.
I. Less oil consumption
2. Less fuel consumption
3. Sound off engine when is running is different, the
hard knocking is gone, lot is due to
reduced of friction in engine.
4. Lub. oil purifier is running longer intervals without
cleaning, also oil auto filter is back
flushing only once an hour, before we had more than 100
times a day.
5. Pressure in crankcase is dropped due to better
sealing between cylinder liner and piston rings.
6. Overhauling of exhaust valves, inlet valves, and fuel
injectors; we have longer periods
without overhauling.
7. Exhaust temperature went down from a average 450 to
380C this is with seawater
temp 20C and air temp. on 25C. in extreme hot areas with
sea water up to 32C temp
raise up to a average of 400C.
When we did the main engine overhaul in Singapore
September 1999 average in oil
consumption until next overhaul in January 2001 was 397
liter a day
My average lub. oil consumption to day 4 months amounts
is only 116 liter a day.
If this continue I will save a lot of money on lub. oil
budget.
Fuel Oil consumption has gone down with 0,5 ton a day
and we have better combustion,
cleaner exhaust gases.
I can recommend QMI especially on medium Speed engine.
Today I am not the only one in Barber Ship Management
using QMI,
we will also do test on another system, especially on a
big hydraulic systems and on auxiliary
engines.
Best regards
Superintendent, Barber Ship Management Main Engine:
Kawasaki/Man 52/55A 12.000 HP
Dear Sirs:
The gas leak from both turbo chargers exhaust pipe had
been reduced after further
bolts retightening. In Lyttelton B-bank side tightening
was repeated after observing
minute gas leaks which again started to discolor already
painted surface. Now there
is still very small gas leak coming out from exhaust
pipe protective shield at
B-bank. It must be coming from other place which we
shall locate and again
retightening next port.
Lube oil consumption is recorded and as you may see in
attached monthly record
sheet the engine is presently consuming amazingly less
oil, We assumed the sealing
effect between piston rings and new honed liners may
have contributed much to
prevent oil from reaching into the burning chamber.
But as we wonder to look back on previous repairs,
honing of liners has become
part of every major overhaul of this engine before, And
with those repairs there has
been no history of remarkable change of consumption.
In my opinion another contributory factor to bring less
oil consumption this time
might be the result of the introduction of QMI catalyst
in the system oil. As we
noticed our system oil now is much cleaner as revealed
by less frequency of lube oil
filter back flushing. Before we have more than a hundred
back flushing being
automatically initiated per day as registered in our
meters. Now we got only 24
times. This means system oil is clean due to good
sealing effect of piston rings and
cylinder liner.
Best Regards, Master/Cheng.
Barber Ship Management
M/V Takayama QMI Metallbehandling
Jeg husker at QMI metall behandling og QMI luftkjøler
behandling ble gjort på dette skipet i løpet av siste
tørrdokking i april 1999, i China. Jeg hadde nettopp
mønstret på denne båten.
Først så sprøytet vi QMI luftkjøler behandling på alle
kjølefinnene og rør på luftsiden av begge luftkjølerne
for hovedmotoren. Dette ble gjort før de ble satt på
plass etter å ha blitt fullstendig rengjort av tørrdokk-
personalet.
Deretter ble hovedmotordeler som stempler,
sylinderforinger, drivstoffpumpestempler og sylindrer
smurt inn med QMI metallbehandling før de ble montert
sammen.
Det ble dosert anbefalt mengde av QMI metallbehandling
inn i hovedmotorens oljesump.
Resultatet overgikk alle forventninger. Deltatrykket på
begge turboladerene gikk ned og kunne nå holdes ved alle
belastninger. Det var ikke lengre noen ujevne stigninger
i trykket som tidligere. Det har holdt seg jevnt hele
tiden fram til nå , og fortsetter å være bra på alle
turtall helt til toppfart på 137,7
Smøreoljeforbruket har godt betydelig ned på grunn av
QMI metallbehandlingens egenskaper. Den reduserer
friksjon, lager bedre tetning mellom stempelring og
stempel, og stempelring og sylinderforing. Det samme
skjer mellom drivstoffpumpen og sylindervegger på grunn
av QMI metallbehandlingens belegg.
Da vi tok ut stemplene fra hovedmotoren under
overhalingen i oktober 2000, etter at de hadde gått i
10.657 timer med QMI metallbehandling, fant vi at alle
stemplene, stempelringene, sylinderforingen,
sylindertoppdekselet etc. var usedvanlig rene og
skinnende blanke. Det var bare noe ubetydelig belegg av
karbon noen få steder og slitasjen var minimal. Jeg er
overbevist om at vi kunne ha kjørt denne motoren i flere
tusen timer til, uten overhaling.
For din informasjon, ifølge skipets opptegnelser og
muntlige rapporter, før siste dokking i China måtte
hovedmotoren kjøres på lavere turtall enn ønskelig på
grunn av turboladerens høye trykksvingninger. Dette
problemet oppsto tidligere ganske raskt etter rengjøring
og overhaling av turboladerens kjølesystem. Vi kjører nå
med 128-134 omdreininger helt uten noen som helst
problemer!
Vi fylte også QMI metallbehandling inn i oljesystemet på
alle hjelpemotorene etter dokkingen i China. Etter QMI
metallbehandling merket vi at drivstofforbruket og
smøreoljeforbruket sank med gjennomsnittlig 22% ifølge
opptegnelser. Nylige overhalinger av hjelpemotorer No.2
og No.3 (No. 2 etter 13,192 timer og No.3 etter 8,627
timers gange etter siste hovedoverhaling.) viste at alle
stempler, stempelringer og sylinderforinger var meget
rene og hadde minimal slitasje.
På henvisning til de ovennevnte klare fordeler, vil jeg
anbefale at QMI luftkjølerbehandling blir gjort på alle
våre skips turboladeres luftkjøler, etter rengjøring og
overhaling. QMI metallbehandling bør også bli smurt på
alle friksjonsflater før sammenmontering samt påfylles
oljesystemet i henhold til leverandørens anbefalte
blandingsforhold.
En slik behandling vil øke motorytelsen, forlenge
overhalingsintervalene og redusere smøreolje og
drivstofforbruk.
Med vennlig hilsen
Sea Pride
Maskinsjef/Kaptein
Notat: Hovedmotoren er en 12.000 Hk Kawasaki/MAN
Vedr.girbehandling av sentralgir omb. i M/S"Morten
Einar"
Fra høsten 2001 har vi hatt problem med sentralgiret.
Det har blitt varmt og slått seg ut på for lavt
oljetrykk etter et par timer gange.
Har vert i kontakt med Karmøy Vinsj, som har levert
giret, flere ganger.
Problemet blei berre verre og verre for oss. På slutten
gjekk alarmen på for lavt oljetrykk efter en halv time,
og giret slo seg ut etter ca. en time.
Fredag 12.04.2002 var vi på Husøy og lossa. Hadde folk
omb, fra Karmøy Vinsj. De skiftet innføringshylse og
o-ringer til denne. Noe galt utover dette kunne de ikke
finne. Konklusjonen ble at det måtte være innvendig
lekkasje i giret.
Dette ville føre til at olja blei varm, viskositeten
sank og giret slo seg ut pa for lavt oljetrykk. Dette
ville ta ca. 2 dager å reparere.
Kom i kontakt med Jan Torkelsen som meinte han kunne
hjelpe oss med dette problemet. Han kom om bord med 3
liter QMI Lekkasjestopper. Etter litt diskusjon med han,
mente han vi skulle prøve med 3 kanner QMI
Girbehandling. Også Karmøy Vinsj anbefalte å skifte til
et nr. tykkere olje.
Det ble skiftet olje, hadde på 2 liter QMI
lekkasjestopper samt ca.14 liter QMI girbehandling.
Temperaturen ble merkbar lavere, innkobblingstrykk og
smøroljetrykk kom opp og giret ble liggende inne.
Vi ville prøve det som prøvast kunne for ikke å matte
brekke av fisket, håpet er at vi kunne utsette
vedlikeholdet pa giret fram til sommaren. Etter som
dette ser ut nu, kan vi kanskje klare det. Vi har hatt 2
turer etter at vi behandlet giret, og maskinisten har
den formeining at dette virker.
Jeg for min del har fått god tru på QMI.
Hilsen
Troland Havfiske
V/Abraham Inge Troland
5384 Torangsvåg VEDR.: QMI MOTORBEHANDLING MED PTFE
POLYMER.
M/K TAMARA, reketråler-46 fot er utstyrt med en GM
Detroit Diesel 6V 71N- 76 modell-original ytelse 230 hk.
v/ 2100 o/min.
Denne motoren ble montert i 1987 og marinisert ned til
ca. 200 hk. v/1800 o/min. Maskinen ble fullstendig
overhalt høsten 1991 og har blitt kjørt ca. 3000
driftstimer siden.
Dette er en meget robust og driftssikker motor,
tilpasset båtens bruksområde og ennå vel verd å ta vare
på, selv om drivstoff-forbruk er noe høyt i forhold til
ytelsen, ca. 25 I/timen ved 1800 o/min.
For å teste effekten på QMI behandlingen ble det
foretatt målinger før og etter 50 timers driftstid med
følgende observasjoner og resultat:
Drivstoff-forbruk redusert med 12,6% ( Fra ca. 25 liter
til ca. 22 liter i timen v/1800 o/min.)
Smøreoljeforbruk redusert med 20% (Fra 1 liter til 0,8
liter pr. 25 timers driftstid.)
Starter lettere, selv uten motorvarmer innkoplet.
(Smøreolje API-CD-11 VISKOSITET GRAD SAE 40.)
ØKET MAX TURTALL PA PROPELLEN FRA 1800 TIL 2000* O/MIN.
(Denne økningen medfører ikke at kjølevanns temperaturen
stiger over det normale. Før behandlingen med QMI
begynte båten å riste på 1800 o/min, så den gikk best på
1400/1500 omdreininger)
Motoren går lunere med redusert støynivå.
*Denne effektøkningen på en fast propell er ca. 20%
Det ble også behandlet en rekesollemaskin. Denne
maskinen hadde problemer med smøringen. Etter
behandlingen med QMI ble strømforbruket redusert med 80%
fra 10 amp. til 2 amp. (Elektromotoren til
rekesollemaskinen hadde en driftsspenning på 24volt.)
QMI kan antagelig brukes på de fleste roterende
komponenter med godt resultat og kan anbefales på det
beste.
T. M. TRONDAL Vedrørende behandlinq av Motor, Gir,
Hydraulikk og Styremaskin på reketråleren M/S Storm
I januar 2005 behandlet vi vår Volvo Penta TAMD 122A
(400 HK) med innvendig
"QMI innvendig motorvask", fylte på ny olje "Royal
Purple", helsyntetisk 15-40W, og behandlet motoren med
"QMI metallbehandling". I Dieselen hadde vi "QMI
drivstofforbedrer". Resultat var ikke til å tro!
Fra å bruke i snitt mellom 20-25 liter i timen, med en
1800 maskes Akratrål, gikk forbruket ned til mellom 11 -
15 liter. Motoren går merkbart mye stillere,
eksostemperaturen har gått ned ca 50 grader ved høy
belastning. Temperaturen på motoren ligger også mer
stabilt på mellom 85-90 grader, dette til tross for
eventuelt høyere turtall og turbotrykk.
Etter at vi gikk over til "Royal Purple" motorolje
slipper vi å bytte olje hver 500 time. Vi skifter nå
hver 2500 timer, og på giret ikke hver 500, men en gang
i året!! Vi brukte å fylle ca 15-20 liter hydraulikkolje
i mnd. Etter behandlingen med 25 liter "QMI
Hydraulikkbehandling" har det ikke vært etterfylt de
siste 4 mnd. Resultatet har blitt at vinsjene går
roligere(mindre støy), blir ikke fullt så varme som før,
og bruker til nå nesten ikke olje. På styremaskinen gikk
det ca. en 1/2 liter i uke. Denne behandlet vi med "QMI
Servobehandling" og "QMI Lekkasjestopper".
Resultat: Vi fyller en 112 liter i mnd, isteden for en
gang i uken.
Vi er 2 skift ombord. Den går mer eller mindre 24 timer
i døgnet året rundt, med unntak av noen timer vær søndag
og andre helligdager.
Da forbruket er redusert med ca 60 %, sparer vi
ufattelige 200 - 250 000.- i året.
På motoren sparer vi 21 oljeskift i året. Giret går fra
26 ganger i året til 1 gang.
For oss er dette nesten for godt til å være sant, og vi
tar frem kalkulatoren og regner snittforbruk vær gang vi
bunkrer diesel. QMI anbefales på det sterkeste fra vår
side!
Med vennlig hilsen
Karstein Rasmussen / M/S Storm Partrederi Ms "Skude
Jura"
Motoranlegg: Mirrlees Blackstone ETSL 16 PR74ES /1700
hk/750 o/min.
Følgende arbeider utført:
QMI Inn vendig Motor vask
QMI Motor Behandling
Problem.
Motor hadde kraftig røkutvikling fra avgasssystemet ved
tomgang u/belastning.
Før QMI Innvendig Motorvask var foretatt,er
smøreoljeprøve tatt av systemoljen
for partikkelprøve og analyse.
Motor igangkjørt,og etter å ha oppnådd normal
driftstemperatur,tilsatt 80 liter
QMI Innvendig Motorvask. Behandlingen foretatt ved
tomgangskjøring i 25 minutter.
All olje deretter drenert fra systemet. Dette innkludert
systemtank, sm.kjøler,
sm.filter og eksternt rørsystem.
Nye sm.filter montert for A og B-bank,og deretter
tilsatt 55 liter QMI Motorbehandling
via stand by sm.pumpe for derav å sikre rammeleger,
veivlager og krysslager
direkte kontakt ved behandlingen.
Sm.systemtank påfyllt ca.500 liter Mobil 312, og
prøvetur foretatt.
Konklusjon.
Unormal rekavgass er forsvunnet, og motor har normal
eksos og farge ved tomgang-
kjøring
Da denne type motor har 2 stk veivaksel som går sammen
med gear i akterkant av
motor, er dette gear tilsatt 15 liter QMI Gear
Behandling.Dette p.g.a. delvis for høy
smøreolje-temperatur. Behandlingen vil minske friksjonen
i gearet, og temperatur
av den grunn bli redusert. Smøreoljeprøve også tatt av
gearet som er av typen Mobil
Syntetic.
Med vennlig hilsen
Jan Thorkelsen
Skude Offshore as
4251 Kopervik. Behandling hovedmotor West Queen
(Pielstick type 12-PC 2V
Hei Thor,
Snakket med reder igår og fikk følgende informasjon:
Etter behandlingen forlot skipet Receife og satte kurs
for Lagos.Smøreolje forbruket var før behandling ca.530
liter pr døgn. Etter behandling gikk dette ned til 410
liter. En besparelse på 120 liter pr døgn. Turboladere
og luftkjølere ble rengjort i Receife og skipet økte sin
hastighet med 2 sjømil. Behandlingen har dermed vært
vellykket.
Vennlig hilsen
Jan Thorkelsen
Maritim Teknikk Ms FRISNES
Hovedmotor type : MaK 6m 282 ak
QMI Innvendig Vask + Metall Behandling første gang
09.12.99
Etterbehandling av motor 04.03.01
Motor demontert i Kopervik 20 - 27.05.03 for full
revisjon etter driftstimer på følgende komponenter siden
siste vedlikeholds termin:
Gangtid Sylinderdeksler: 25 000 timer
Gangtid Stempler: 25 000 "
Gangtid Veivlager: 56 000 " (nye /92)
Gangtid Rammelager 48 000 " (nye/94)
KONKLUSJON
Sylinderdeksler samt Stempler viste ved demontering
ubetydelig belegg i form av sot og fastbrent
koksdannelse. Samtlige Stempler hadde løse fjærer, og
ringspor var minimalt koksbelagt. Med smergel av grad
400 ble dette belegget svært lett å fjerne. Trolig har
dette sin årsak i QMI behandling som har en gunstig
virkning ved områder hvor til dels høye temperaturer er
til stede. Også Sylinderforinger bar preg av gunstige
driftforhold, da slitasjen fra siste revisjon og fram
til i dag framkom med minimale avvik. Max slitasje i dag
var 240.17 mm (org. mål 239,98) med ovalitet på 0,10.
Veivlager ble erstattet med nye da gjennombrudd av
nickeldam var tilstede, samt at driftstimer og
lagerspenn tilsa dette.
Rammelager var av type 7 mm og fremdeles godt egnet til
fortsatt bruk. Lager var som foto indikerer i meget god
stand uten overflate deformasjoner av noen art. Dette
tatt i betraktning av 48 000 timer driftstid.
Veiv og rammelagertapper, innsug/eksos + brennstoff
kammer var også i meget god forfattning. Det tyder på at
QMI Metall Behandling har hatt en positiv innvirkning på
motor og driften disse 4,5 år som prosjektet har
pågått,og som er blitt oppfulgt av Rederi og
undertegnede.
Motor ble igjen behandlet med ICE Metall Behandling for
skipets avgang Kopervik. Det opplyses fra Rederiet at
skipet har øket sin hastighet med 0,5 n.m.
Jan Thorkelsen
Maritim Teknikk QMI behandling
Motortype Caterpillar 3516
Hjm.3 ble QMI behandlet 28.01.00 den totale gangtid var
da 58044 timer.
Motoren-ble rengjort med QMI innvendig motorvask og
deretter ble oljen tilført QM1 metallbehandling.
Motoren ble ren og har holdt seg ren siden, samtidig som
oljeforbruket har gått noe ned.
Motoren hadde full overhaling utført av KMS i tidsrommet
20.05.00 - 09.06.00 total gangtid var da 60333 timer.
Konklusjon.
QMI behandling har stor virkning på motorens innvendige
renhold, samtidig som oljeforbruket synker og
intervallet mellom oljeskift kan forlenges, men skal QMI
ha full efekt bør behandlingen begynne tidligst mulig,
helst fra dag en.
MVH
Mathias Thue mask.sjef QMI LEKKASJE STOPPER M/V
"Berge Arrow"
Viser til telcon. Thor Johansen
Min erfaring med QMI Lekkasjestopper på styremaskin type
Hydroster.
Både styremaskin og pilot systemet for denne ble
behandlet med lekkasjestopper. Styremaskinen
hadde før behandling ett døgnforbruk på 14 liter.
Etter behandling ble dette redusert til 3 liter / 24 hr.
og har holdt seg der. Det meste av lekkasjen
her kom fra ett langsgående sår i ett av stemplene.
Pilot systemet hadde ett forbruk på ca 5 liter i uka før
behandling og her ble systemet helt tett for
lekkasje.
Det ble ikke observert noen problemer med systemene
etter behandlingen og heller ingen
avleiringer/tette kanaler i solenoid ventiler på pilot
systemet.
Lekasjestopperen holder seg tyntflytende og tetter ikke
igjen noen kanaler i systemet, dvs den
koagulerer ikke på samme måte som radiatortetter /
(kanel).
Så for oss var QMI behandlingen til god hjelp da vi
hadde pålegg fra DNV pga. stor lekkasje på
styremaskinen før behandlingen, noe som ble slettet
etter behandling.
mvh
Tormod Madsen
Chief Engineer
|